مراسم رونمایی از ۸ کتاب مقاومت برگزار شد

0
734

مراسم رونمایی از ۸ کتاب مقاومت برگزار شد

مراسم رونمایی از ۸ عنوان کتاب مقاومت با حضور مؤلفان و کارشناسان عصر امروز، دوشنبه ۲۹ دی‌ماه، در مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور برگزار شد. این مراسم به مناسبت ایام سالروز شهادت سردار سلیمانی و برای زنده نگه داشتن مکتب مقاومت و تبیین هرچه بیشتر این گفتمان تمهید شده است.

فرزان شهیدی، نویسنده کتاب «اخوان المسلمین سوریه و آینده تحولات کشور» گفت: دو مولفه در این کتاب، ضرورت پرداختن به آن را روشن می‌کند؛ اخوان المسلمین و سوریه. هر دو به ویژه سوریه به عنوان متحد راهبردی ایران برای ما مهم است، چون ایران از بحران زمان ۲۰۱۱ سوریه، در این کشور حضور داشته و مانع سقوط نظام سیاسی سوریه شده است.

وی افزود: از طرفی سازمان اخوان المسلمین سوریه نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در این کشور از سال ۱۹۴۵ تا امروز بوده و به ویژه در بحران سوریه با حکومت بشار اسد مقابله کرده است و لذا شناخت این سازمان، پیشینه، نوع سازماندهی، ابعاد فعالیت‌ها، تفکرات رهبران و سیاست‌های آن ضروری است.

شهیدی اظهار کرد: آثار کمی در مورد اخوان المسلمین سوریه وجود دارد و این ضرورت دیگر پرداختن به آن است.

وی با بیان اینکه کتاب در چهار فصل نگارش شده است، گفت: پیشینه و تاریخ اخوان، اخوان و بحران از ۲۰۱۱ تا الان، اخوان سوریه و بازیگران خارجی و اخوان در مرحله پسابحران، عناوین فصول این کتاب است. بررسی مواضع و عملکرد اخوان در دوره پسابحران نشان می‌دهد که این سازمان در دو راهی مبارز با حکومت سوریه یا گفتگو مذاکره با سوریه قرار دارد.

واقعیت‌های میدانی اسرائیل

سخنران بعدی مراسم، محمد پاکدامن نویسنده کتاب «اسرائیل؛ ادامه یا خاتمه» بود که در تشریح این کتاب گفت: این کتاب به واکاوی مهمترین شکاف‌ها و بحران‌های دو دهه اخیر رژیم صهیونیستی می‌پردازد که نتیجه هفت سال تمرکز بر این رژیم است و از منابع دست اول اسرائیلی و غیراسرائیلی در آن استفاده شده است تا تصویری مطابق با واقعیت‌های میدانی اسرائیل ترسیم کند.

وی اظهار کرد: سه عامل مهاجر پذیر بودن، اتکاء بیش از حد به آمریکا و زیست دائمی در بحران کشمکش و جنگ باعث شده است که اسرائیل از توجه به فضای داخلی باز بماند.

پاکدامن اظهار کرد: در این رژیم، با یک جامعه موزائیکی روبرو هستیم که بحران‌های داخلی زیادی دارد و اینها باعث شده فضای رادیکال در اسرائیل شکل بگیرد.

وی در تشریح شش فصل کتاب گفت: رویکرد نظری به نظریات شکاف‌های اجتماعی، شکاف‌های مذهبی، شکاف‌های سیاسی، شکاف‌های مربوط به اقتصاد سیاسی، شکاف‌های قومیتی و شکاف‌های ناشی از نظامی‌گری ساختار کتاب را تشکیل می‌دهد.

تأثیرات منطقه‌ای پیاده‌روی اربعین

در ادامه، رضا واعظی، نویسنده کتاب «نهضت اربعین» به تشریح اثر خود پرداخت و گفت: پیاده‌روی اربعین در سطحی که امروز می‌بینیم، پدیده نوظهوری است که تأثیرات زیادی بر منطقه دارد. لذا از زاویه سیاسی به اهمیت این مراسم پرداخته شده است و تأثیرات آن در عراق، سوریه، لبنان، یمن، فلسطین، رژیم صهیونیستی و آمریکا بررسی شده است.

وی اظهار کرد: این رویداد چون در جغرافیای سیاسی تشیع و محور مقاومت رخ می‌دهد، حتماً تأثیرات زیادی در تحولات منطقه دارد.

واعظی بیان کرد: کتاب در شش فصل تدوین شده که شامل تاریخچه پیاده‌روی اربعین؛ از هویت‌سازی تا قدرت‌سازی، تأثیرات پیاده‌روی اربعین در عراق و سوریه، تأثیرات کاهنده و بازیگران بازنده، اربعین در مسیر تحقق نوین اسلامی، و در نهایت به سوی آینده و راهای پیش رو با نگاهی آسیب شناسانه به پیاده‌روی اربعین است.

پژوهش با تکیه بر دیدگاه ایرانی

در ادامه مراسم، شعیب بهمن، نویسنده دو کتاب «نگاه روسیه به ایران» و «روابط ایران با ترکیه؛ خصومت رقابت و شراکت» سخنرانی پرداخت.

وی درباره کتاب «روابط ایران و ترکیه» گفت: این کتاب فقط به توصیف و تحلیل روابط دو کشور نپرداخته، بلکه به دنبال الگوسازی و مفهوم‌سازی خصومت، رقابت و شراکت است و لذا در چهارچوب همین الگو، چهار مقوله بررسی شده است؛ تاریخ روابط ایران و ترکیه، رویکردهای سیاست‌های خارجی حاکم بر ایران و ترکیه، رقابت‌های منطقه‌ای ایران و ترکیه و عوامل موثر و پایدار در روابط دو کشور است.

بهمن در ادامه پیرامون کتاب نگاه روسیه به ایران گفت: در ایران همواره بین نخبگان و عموم مردم این سوال وجود داشته که روس‌ها چه نگاهی به ایران دارند، آیا نگاه آنها به ایران راهبردی یا تاکتیکی است. عمده آثار منتشر در این باره با دیدگاه ایرانی‌ نگاشته شده است یا اینکه بیشتر از منابع غربی استفاده شده است.

وی بیان کرد: برای شناخت بی‌واسطه از نگاه روس‌ها به ایران دو مشکل داریم؛ اول اینکه بسیاری از اسناد در مورد دو کشور محرمانه هستند و دوم اینکه واقعیت روابط دو کشور تفاوت‌های زیادی با مسائل نظری دارد و نمی‌توان روابط ایران و روسیه را چندان به صورت نظری بررسی کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس، در این کتاب بیشتر کار روشی انجام گرفته است و ۸ مولفه در این راستا انتخاب شده است؛ خوانش تاریخی روس‌ها از رابطه با ایران، نگاه سیاسی روسیه به مسائل مهم در حوزه سیاست خارجی ایران، نگاه افکار عمومی رسانه‌های روسی به ایران، نگاه روسیه به لحاظ فرهنگی به ایران، جایگاه اقتصادی ایران برای روسیه، اهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران برای روسیه، نقش عوامل خارجی در نگاه روس‌ها به ایران و نگاه نخبگان فکری و سیاسی روسیه به ایران.

رویکرد تاریخی تحلیلی به روابط ایران و عربستان

در ادامه، اردشیر کاظمی به بیان ویژگی‌های کتاب «معمای رقابت ایران و عربستان؛ راه‌های پیش رو» پرداخت و گفت: این کتاب در ۵ فصل به بررسی روابط دو کشور پرداخته است. فصل اول رویکرد تاریخی تحلیلی به روابط دو کشور قبل از انقلاب تا دوره ریاست جمهوری روحانی دارد. فصل دوم کتاب عوامل موثر بر تنش‌ها در روابط دو کشور را بررسی کرده است.

وی ادامه داد: جایگاه ایران و عربستان در دوره افراط‌گرایی تکفیری موضوع سوم بحث کتاب است. عوامل تأثیرگذار بر روابط دو کشور در دوره پساافراط‌گرایی و همچنین سناریوها و چشم‌انداز روابط ایران و عربستان فصل چهار و پنج این کتاب را تشکیل می‌دهد.

کاظمی بیان کرد: اکنون وضعیت تداوم وضع موجود بر روابط دو کشور حاکم است که به جنگ منتهی نمی‌شود و حالتی بین جنگ و صلح وجود دارد.

در پایان، سعد‌الله زارعی، مدیر عامل موسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور به معرفی کتاب «تقویم مقاومت» پرداخت و گفت: این کتاب ۲۳ نویسنده دارد و هدف از تهیه و تدوین آن استفاده از موضوعات مربوط به مقاومت در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی است.

وی اظهار کرد: این کتاب با نگاه رسانه‌ای تنظیم شده است و حالت روایی و نسبتاً داستانی برای مخاطبان دارد و سعی کرده رخداد‌های حوزه مقاومت را تا حد امکان پوشش دهد.

رونمایی از ۸ اثر

در این مراسم از کتاب‌های «اخوان المسلمین سوریه و آینده تحولات این کشور» اثر فرزان شهیدی، «نهضت اربعین و تأثیرات آن بر هندسه غرب آسیا» اثر رضا واعظی، «اسرائیل؛ ادامه یا خاتمه» اثر محمد پاکدامن، «معنای رقابت ایران و عربستان؛ راه‌های پیش رو» اثر محمدجواد سلطانی و اردشیر کاظمی، «ایران و ترکیه؛ خصومت، رقابت و شراکت» و «نگاه روسیه به ایران» اثر شعیب بهمن، ‌«محور مقاومت، شرحی بر ویژگی‌ها و وجوه مختلف» اثر مهدی هدایتی شهیدانی و محمدرضا بابایی و «تقویم مقاومت» اثر جمعی از نویسندگان مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور رونمایی شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید


− سه = 6