تبیین دیپلماسی (حقوقی-بین المللی) مقاومت در مکتب شهید سلیمانی

0
1231

 

تبیین دیپلماسی (حقوقی-بین المللی) مقاومت در مکتب شهید سلیمانی

دکتر مسعود اخوان فرد

مقدمه

با سلام و درود به روان پاک همه ی شهیدان شهیدان انقلاب اسلامی شهیدان دفاع مقدس که تازگی از این هفته¬ی دفاع مقدس عبور کردیم و چهلمین سالگرد دفاع مقدس بوده است، شهیدان جبهه ی مقاومت، مدافعین حرم مدافعین سلامت و همه و همه برای ما عزیز هستند انشالله همه اینان با سید شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) محشور شوند و ما از این جلسه پیرو برکتی هدیه ای برای سردار دل ها عزیزدل همه¬ی ملت ایران در تشییع جنازه¬ی این سردار باعظمت حاج قاسم سلیمانی عزیزمان شرکت کردند که در دنیا بی نظیر بود آماری بیش از بیست و پنج میلیون نفر در کشور های مختلف و تعداد چندهزار مجلس ختم و یادبود انشالله هدیه ای برای ایشان باشد. به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. 

نکته ای که میخواستم خدمت دوستان عرض کنم دانشگاه امام حسین(ع) محل علم و دانش است بنابراین حرف علمی باید بزنیم. اینجا این مبحث با حرفی که من در جا های مختلف میزنم متفاوت است.  پس مخاطب من هم اساتید هستند، دانشجویان هستند، محققین هستند،  علاقمندان به علم و دانش.  بنابراین در این فضا میخواهیم باهم صحبت کنیم.

 

1) پیرامون کتاب حقوق مقاومت
خوشبختانه موضوعی به من محول شده که توفیق داشتم در این رابطه با اجازه¬تان کتاب را به اتمام برسانم.  کتاب حقوق مقاومت را نوشتم و انشالله به زودی چاپ خواهد شد یعنی همه کارهایش شده که حالا اگر توانستیم در سالگردشهید حاج قاسم سلیمانی رونمایی کنیم اگرهم نشد دیگر هرچی خدا بخواهد همان خواهد شد.  اما چرا من این موضوع را انتخاب کردم:دیپلماسی حقوقی بین الملل مقاومت.   منشأ این قضیه فرمایشات مقام معظم رهبری است در چهارده خرداد سال نود و هشت.  


2) پیرامون سخنرانی خاص رهبر معظم انقلاب
من شاید سخنرانی مقام ولایت عظما را بیش از بیست بار خواندم و توصیه میکنم بیش از یک بار بخوانید. این سخنرانی یک سخنرانی علمی تمام عیار است ضمن اینکه حکیمانه است ضمن اینکه ابعاد مختلفی دارد نکته¬ی حائز اهمیت این است که حضرت آقا بعد از اینکه سال ها خط امام را بحث کردند آمدند از موضع موضوعی، از این نگاه مقاومت به قضیه نگاه کردند و انگار به ایشان الهام شده بود که انگار در همین سال بایستی حاج قاسم هم به شهادت برسند.
حالا انشالله حاج قاسم را ما در این رابطه به عنوان یک محور به ایشان توجه داریم. به تعبیری مکتب حاج قاسم سلیمانی. این بحث بحث مهمی است چون نماد اصلی به تعبیر مشخص تر اسوه و الگو یا یک عصاره¬ی مباحثی که در زبان حضرت امام رضوان الله تعالی علیه و در حال حاضر در رهبری مقام معظم رهبری ما میبینیم عصاره¬ی این ها از قاسم سلیمانی است.

 

3) شهید سلیمانی، الگوی تمام عیار انقلاب
حاج قاسم سلیمانی یک الگوی تمام عیار انقلاب است. دوستانی که دنبال موضوع میگردند از این مباحث میتوانند در رشته های مختلف به آن توجه کنند. مثلاً در بحث مدیریت الگوی مدیریت انقلابی. و یا مثلا سفیر واقعی صلح و امنیت مستضعفان در جهان.
دوستانی که در این زمینه در بعد فرهنگی میخواهند فکر کنند یک الگو و فرمانده در این عرصه. به تعبیر مقام معظم رهبری چهره ی بین المللی مقاومت شهید سلیمانی می باشند.  این بحث بحث جدی است در روابط بین الملل و کسی که می¬آید با یکی از بزرگترین رهبران دنیا که چند دقیقه بیشتر به همه وقت نمیدهد به ایشان مدت طولانی وقت میدهد و بحث میکند و نهایتا استراتژی آن کشور را تغییر میدهد و ما در سوریه میبینیم، روسیه و بایک چهره و نمای  دیگری وارد عرصه میشود. این هم خاطراتی در این رابطه است که شنیدید و انشالله برای ما الهام آفرین است. ایشان الگوی حمایت از مظلوم و مستضعف با تکیه بر راهبرد مقاومت، تقدم منافع جمعی  و مصلحت عمومی بر منافع فردی بود .

 

4) ایثار، وجه تشابه وضعیت فعلی کرونا و حملات شیمایی صدام
بحثی که یک قدری گم شده ایثار را یادمان رفته و همین بحث کرونایی که شایع شد در زمان دفاع مقدس دوستانی که حالا خاطرشان است بحث شیمیایی وقتی دولت صدام رژیم بعث با حمایت غربی ها  مشخصا آلمانی ها هلندی ها انگلیسی ها و بعضی دیگر از کشور ها استفاده میکرد بچه ها به همدیگر ماسک¬شان را هدیه میدادند و اینطور نبود و خیلی افراد به این وسیله من دیدم دوستانی که پیکر فرد یکپارچه از اثر سم شیمیایی سیاه شده بود و هنوز هم الحمدالله هستش و هنوز هر ماه چند روزی را باید در بیمارستان به سر ببرد. و این ها چیز هایی است که ما بحث ایثار را در انجا به طور خاص دیدیم.
قناعت و ساده زیستی این را در مباحث سبک زندگی که یکی از مباحث علوم اجتماعی است میشود به آن توجه کرد. یعنی نماد این قضیه اخلاق گشاده رویی حسن خلق خشوع و خضوع بحث های روانشناسی است. ما بسیاری از مشکلات جامعه¬مان بخاطر فراموشی بحث تواضع است یادمان رفته است. بعد وقتی پیغمبر اسلام صلوات الله علیه میفرمایند “انی بعثت لاتمم مکارم و الاخلاق” این مبنای بحث ماست. روحیه جهادی، اراده، اقدام و عمل این سه تا باهم است. صرف نیت کافی نیست اراده اقدام و عمل و بسیاری از این مفاهیم که خودتان با آنها آشنا هستید.
من با این مقدمه ی مختصر میرم سراغ بحث علمی خودمان”دیپلماسی حقوق بین المللی مقاومت”.


5) مفهوم اصطلاحی حقوق بین المللی مقاومت
اجازه بدهید یک مقدار باهم اینطور صحبت کنیم که اصلا مفهوم حقوق مقاومت و دیپلماسی مقاومت یعنی چه؟ یک اصطلاحی است در این رابطه چند سالی باب شده است دوستانی که خاطرشان است در سابق ما یک اصطلاحی داشتیم در مباحث فنی به تعبیر انگلیسی reverse engineering تعبیر امروزی مهندسی معکوس. این مهندسی معکوس یک روش بود در علم مهندسی که عمدتا هم در رشته مهندسی مکانیک بود اما بعد ها این عنوان تبدیل شد به یک متدولوژی یک روش. آمد در رشته ی روانشناسی جای خودش را باز کرد.
وقتی یک نفر بیماری ای دارد مثلا این بیماری¬ خاصی که متاسفانه بعضی جاهاهم شایعه است از لحاظ افسردگی به تعبیری، این رو پیدا کرد پزشک روانپزشک میره دنبال آن گره هایی که باعث شده این فرد به این ورطه افتاده آن ها را پیدا میکند و از طریق مهندسی معکوس برمیگرداند آن را به سمت یهبودی می برد. پس الان فقط دیگر رشته ی فنی کار ندارد در رشته ی حقوق هم ما  داریم.
مثلا اگر دیدیم فلان منطقه تهران مثلا نا امنی داره این ناامنیش بخاطر اینکه تعداد منازل کم است، تردد پلیس کم است، نور کافی نیست و همه ی این ها باعث شده جرم زایی شود و منطقه ی فرضا در فلان منطقه ی شرق یا غرب تهران مشکل خاص دارد به وسیله ی مهندسی معکوس به سمت بهبود وضعیت میروند. هر کدام از این هارا که حلش کنند موضوع بهبود پیدا میکند. پس مهندسی معکوس یک روش است و یک متودولوژی است در همه ی علوم. یک خواستگاه دارد از یک علم در علوم مختلف هم جا پای خودش رو باز کرده است.

دیپلماسی در قدیم الایام مربوط بود به رشته¬ی علوم سیاسی روابط بین الملل. تعابیر مختلف گفته میشود دیپلماسی معانی مختلف دارد که یعنی چی. دیپلماسی از لحاظ دیپلماسی حقوقی مفاهیمی دارد اما از لحاظ سیاسی منظور گفتمان سازی بوده منظور یک الگو سازی است منظور یک رویه است یعنی یک روش است به اصطلاح به تعبیق متداول یک پارادایم است اما واقعیتش این است که دیپلماسی حقوقی بین المللی مقاومت اگر تدوین شود که هنوز تدوین نشده است. دوستان را ارجاع میدهم به یک متنی دوسه هفته قبل ستاد کل نیروهای مسلح در فضای سایبری چاپ کرد و اعلام کرد. اون مقدمه ای بود بر دیپلماسی حقوقی بین المللی سایبری. این بحثی بود که ما با دوستان ستاد کل داشتیم وخوشبختانه به این نتیجه رسید. پس این مطلب اینجاهم میتواند جایش را پیدا کند. این را ببینید در کدام دانشکده در کجا مرتبط با این است این را باید دوستان بهش توجه کنند.

پس دیپلماسی با این نگاه در عرصه ی حقوقی و در عرصه ی بین المللی اگر این تدوین شود دیگر افراد به خودشان اجازه نمی دهند با روش های صد و هشتاد درجه متفاوت و بعضا متضاد با یک عنوان قانون بیایند سراغ کار درصورتیکه اینگونه نباید باشد بایستی آنقدر محیط وسیع و بی ضابطه نباشد که هر کسی با نگاه خودش در این عرصه ورود کند. نقص کمتر شناخته شده آن
طبعا مقاومت در برابر تجاوزبیگانه است. این منشا قرآنی دارد. این جا هم ببینید آیه ی قرآن میفرماید” فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ ” (هود/112) اساسا بحث مقاومت و ایستادگی است. همان آیه ای است که حضرت رسول فرمودند که این آیه من را پیر کرد. چون این بحث بحث مهمی است یا در بحث دیگر در آیه ی دیگری که اشاره میکند (در آیه ی پنج سوره ی ابراهیم) به این موضوع میپردازد که بحث حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل و صبر و شکرگذاری در برابر مشکلاتی که داشتند و از ظلمات به نور رسیدند و این هم جز در سایه ی صبر و مقاومت نبوده است.

در فرمایشات رسول الله صلوات الله علیه ما به طور خاص میبینیم که اینجا اشاره میکنند «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» البته میدانید تعابیر این روایت چند جور است من از منبع دقیقی بهش رسیدم که این بود آنکه صبح کند و دغدغه ی مسلمانان را نداشته باشد مسلمان نیست این بحث مقاومت است . مقاومت یعنی دقیقا (من کاری به مباحث سیاسی ندارم) آن شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، این ها کاملا مردود است در منطق رسول الله، کاملا مردود. این صریحا میگوید که باید ما به حرفشان فکر کنیم.  خودخواهی نداریم،  ما دیگر خواهی داریم و ایثار.
به تعبیر سعدی تو کز مهنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی. و ما میرسیم به هدف این حرکت. نفی هرگونه استبداد، استعمار در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی نه ظلم میکنیم نه تحت ظلمیم.  این ها برخی جملات مقام معظم رهبری است، برخی جملات حضرت امام است برخی هم از متن قانون اساسی جمهوری اسلامی گرفته شده است. نفی هرگونه ستمگری و ستم کشی عین متن قانون اساسی است فکر میکنم اصل دوم یا سوم است. سلطه گری و سلطه پذیری آیه قرآن در این رابطه صریحا میفرماید” …یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ… “. (اعراف/157)
اما میرسیم به فرمایش امام (رضوان الله تعالی علیه) این قرن قرن بیداری ملت هاست اگر جهان خواران بخواهند در مقابل دین ما بایستند ما در مقابل تمام دنیا بر آنها خواهیم ایستاد و این جمله ی آخر تشکیل هسته های مقاومت حزب الله در جهان این جز آخرین پیام هایی بود که حضرت امام دادند و این را به نوعی برداشت من این است که وقتی سردار سلیمانی مسئول نیروی قدس شدند در سال 1376 مدتی به قول یکی از دوستان گفتند که سردار سلیمانی هیچ وقت ما پشت میز و صندلی و حالت اداری نمیدیدیم و همیشه در حال حرکت بود. اما ایشان مدتی در دفترش مشغول تدوین برنامه بود. تدوین برنامه ای که الان داریم حاصلش را میبینیم که من یک قسمت هایی را اشاره خواهم کرد.  شنیدید حضور سردار سلیمانی در افغانستان در عراق در سوریه در فلسطین اشغالی و خیلی جاهای دیگر.

میرسیم به آن چیزی که اصل بحث است. به تعبیر ساده تر سردار سلیمانی یک عنصر ذوب در ولایت و تابع محض ولی فقیه بود.
مقام معظم  رهبری در 14 خرداد 1398 فرمودند یکی از خصوصیات امام، مقاومت است. مقاومت را تعریف کردند. یعنی چی؟ من همه ی این ها را گفتم برای این بحث. ایستادگی عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع، ایستادگی در مقابل طاغوت ها. امام مقاومت خودش را به رخ همه ی دنیا کشید. یک چیزی که چند روز پیش حضرت آقا فرمودند در سالگرد هفته دفاع مقدس در چهلمین سالگرد اشاره کردن که راجب به خیلی چیز ها صحبت کردیم اما نقش امام مورد غفلت واقع شده واقعیتش هم همین است. ما راجب خیلی چیز ها صحبت کریدم اما راجب به امام که رهبر انقلاب و رهبر این حرکت بود و فرمانده کل قوا بود گاهی اوقات فراموش کردیم غفلت کردیم.
امام حقیقتا بسیاری از آیات قرآن آنرا با همین ایستادگی خود و مقاومت خود معنا کرد یعنی مفهوم را عملیاتی کرد. پس اگر ما بخواهیم در این رابطه تحقیقی داشته باشیم تحقیق ما دقیقا کاربردی است. اصلا بحث بحث تئوریک نیست دقیقا کاربردیست. مصادیق این قضیه را ما به عینه در جای جای حرکت امام به خصوص در هشت سال دفاع مقدس میبینیم. معنای مقاومت چیست؟این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن راه را حق میداند، راه درست میداند. در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند واو را متوقف کند.
این معنای مقاومت است اگر بخواهیم مفهوم کنیم چون ابتداعا دوستان میدانند که ما برای هر بحث علمی پنج گام داریم اینو یادتان نرفته میدانید definition یا تعریف مفهومش چیه. 2-description یا توصیف 3-analytrical point یا تحلیل 4-critical point یا نقادی (جنبه های مثبت و منفی. ) 5-contribution یا مشارکت شما و اظهارنظر شما که اون به تعبیری در پایان نامه در رساله دکتری مثلا میگویند قلم شما کجا هست. این پنج گام است. این معنی را برای شما تعریف میکند. یک فرد عالم یک حکیم مطرح میکند.

 

6) جایگاه مقاومت در اندیشه و عمل حضرت امام(ره)
امام از اول فکر مقاومت را فکر ایستادگی را فکر گم نکردن راه را دقت کنید مقاومت یعنی این و هدف را پایه گذاری کرد. یعنی ما گاهی اوقات حواسمان پرت میشود دچار یک سردرگمی میشویم مشکل اقتصادی داریم یک دفعه اصل نظام و انقلاب  و خون شهدا را فراموش میکنیم. این انقلاب مفت و مجانی بدست ما نرسیده همه شما و ما افراد زیادی رو بغل دست خودمان در میز نیمکت دبیرستان و دانشگاه و محل کار واین ها داشتیم که در این راه شهید شدند. فراموش نکنید من همین طور که دارم میگم اسامی و چهره هاشون میاید در ذهنم. انها رفتند و ما ماندیم حالاکی نوبت ما برسه خدا از شما میخواهیم دعا کنید همه ی ما عاقبتمون با شهادت ختم به خیر بشه این خیلی مهمه. یعنی به قول یکی از دوستان میگفت که اگر شهید نشیم مجبوریم بمیریم به همین خاطر شهادت اولی است شهادت رو فراموش نکنیم و اگر شهادت نصیبمون نشه مفت باختیم انصافا این را فراموشش نکنید.

امام از اول فکر مقاومت را فکرایستادگی را فکر گم نکردن راه را هدف را پایه گذاری کرد. این مقاومت،  دقت کنید این نکته نکته ی مهمی است این استراتژیست ها بیایند از امام یادبگیرند امام وقتی اول انقلاب بحث صدور انقلاب را مطرح کرد خیلی ها اعتراض کردند داخل و خارج اما امام روی حرف خودش ثابت و استوار از ابتدا تا انتها بود. این مقاومت به تدریج از مرز های جمهوری اسلامی فرا تر رفت یعنی در سال 67 که پایان جنگ است به تعبیری بعد از پذیرش قطعنامه 598 ما این را فکر میکردیم که بعدش چه می شود؟ اما امام بعدش را دیده بود یعنی جبهه مقاومتی که الان تشکیل شده ریشه دارد در دفاع مقدس در انقلاب اسلامی این را یادمان نرود. امام این را در عمل خودش تبلور داد و نشان داد.

خود مقاومت مورد قبول ملت ها قرار گرفت یعنی وقتی دیدند که مثلا به وسیله ی صلح و سازش مذاکرات صلح اسلو عرفات و سران سازش کار فلسطینی به نتیجه نرسیدند فهمیدند که راهشان مقاومت است الان هر چی بدست آوردند از طریق عرصه ی مقاومت است. امروزه در منطقه ما در منطقه غرب آسیا کلمه ی مشترک ملت ها مقاومت است. دقت کنید این کلمه مشترک ملت ها یعنی روی این قضیه حالا من یکم وسیع تر از این بگم اون موقع هنوز تحرکات امریکا و این حوادث اخیرش مطرح نبود شاید اگر در این مقطع مطرح بود آقا می فرمودند که در جهان معاصر الان آنجا دارند مقاومت میکنند در فرانسه در خود امریکا.
امام مسیر مقاومت را انتخاب کرده است. انتخاب کرده است یعنی اینطوری نبوده که بدون فکر باشد . با فکر با برنامه ریزی. امام مقاومت را از روی هیجان زدگی انتخاب نکرد اینطور نبود که مثلا یک دفعه جوگیر باشد. نه!

پشتوانه¬ی انتخاب مقاومت از سوی امام بزرگوار ما یک پشتوانه¬ی منطقی است، پشتوانه ی عقلانی است. دقت کنید حضرت آقا روی اینکه عقلانیت پایه¬ی این نظام است و حرکت ما است خیلی تاکید کردند.  در همین سخنرانی اخیرشان بحث دفاع مقدس همه ی تحرکات و همه ی موضع گیری های صریح و صحیح امام را ایشان با پشتوانه ی عقلانی که عقل این را تایید میکند علمی¬ست منطقی¬ست عقلانی¬ست. پشتوانه¬ی عقلانی¬ست پشتوانه ی علمی¬ست و البته پشتوانه¬ی دینی. همه و همه ی این ها یک طرف و اما آن وظیفه ¬ی دینی تکلیف دینی که امام بهش اعتقاد داشت که می فرمود که اگر همه ی دنیا با من نباشند تنها باشم من به تکلیف خودم عمل میکنم. این جمله از آن اوایل نهضتشان فرمودند.
هزینه¬ی عدم مقاومت اینجا بحث است که هزینه¬ دارد یا ندارد، طبعا دارد. این بحثی است که دوستان رشته های مالی رویش فکر کنند اقتصادی رویش فکر کنند. مگر نمیگوییم اقتصاد مقاومتی، هزینه¬ی مقاومت در مقابل فایده اش، هزینه¬ی عدم مقاومت در مقابل فایده اش. هزینه¬ی عدم مقاومت از هزینه¬ی مقاومت به مراتب بیشتر است ما این را به عینه دیده ایم. حالا نمیخواهیم بحث سیاسی کنیم در زمانیکه مذاکرات برجام بود این مشکل مطرح بود که اگر ما موضعمون موضع خاضعانه و دلیرانه باشد در مقابل دشمن به تعبیر آن شعر اظهار عجز پیش ستمگر ز ابلهی است اشک کباب باعث طغیان آتش است برعکس میشود و دیدیم که قابل پیش بینی بودن هم ربطی به دمکرات و جمهوری ها ندارد. “الکفر ملت واحده”همه شان یکی هستند. چون تصمیم گیری در جای دیگری انجام میشود. یکی از حقایق قدرت مقاومت است یعنی قدرت مقاومت دقت کنید دوستانی که دربحث مؤلفه های قدرت بحث میکنند مؤلفه های در بحث جنگ نرم یکیش بحث قدرت مقاومت است. روی این فکر کنیم. دکترین مقاومت اصلا راه افتاد . این بحث بحثی است که حضرت امام به نوعی مطرح کرد الان در بیت متفکرین جهان اسلام دکترین مقاومت حضرت امام رضوان الله تعالی علیه مطرح است. مقالات زیادی است میتوانید بهش مراجعه کنید. در رشته های علوم سیاسی در مباحث جامعه شناسی بسیار عالی.

بعد از قضیه ی ازاد سازی خرمشهر این اصطلاح شایع شد. یک سیاستمدار وصاحب نظر سیاسی غربی و امریکایی میگوید که دکترین مقاومت امام با تمام توان شاهرگ های سیطره ی غرب و امریکا را هدف قرار داده است گرفته است.
یک بحث خیلی جالبی است که یعنی در بحث مقاومت ما هدف گذاری میکنیم هدف های کوتاه مدت میان مدت و دراز مدت. هدف مقاومت عبارت است از رسیدن به نقطه ی بازدارندگی میدونید یک تکلیف در قانون اساسی ما هم است حالا ما به عنوان حقوق دان این را صریحا میگوییم. ما باید به این نقطه برسیم. خب ساز و کارش را میخواهد صرف یک شعار که کافی نیست باید مسیر راه هم مشخص شود. هم در اقتصاد.

 

7) نقش اندیشه مقاومت در سایر علوم
از اینجا ما بحثم یک قدری با دانشگاه جامع امام حسین(ع) بیشتر مرتبط میشود هم در اقتصاد هم در مسائل سیاسی کشورمباحث رشته های علوم سیاسی و روابط بین الملل هم در مسائل اجتماعی علوم اجتماعی جامع شناسی و هم در مسائل نظامی دانشگاه افسری باید به نقطه ای برسیم که این نقطه بازدارنده باشد. بحث بحث مقاومت است. اگر میگیم دیپلماسی حقوقی بین المللی مقاومت هدف ما به این است. یک شرط موفقیت این است که ما به ترفند دشمن برای تضعیف اندیشه مقاومت توجه کنیم.
طبعا یک بخشش توجه به درون است یک بخشش توجه به ترفند های دشمن است و اینجا ترفند ها را هم بایستی ترفند های واقعی را به دنبالش بود. یک مقدار اشتباهاتی که در بعضی مقاطع ممکن است تاکتیکی افرادی اشتباه کنند که این را نمیتوانیم نفی¬ش کنیم. نظیر همان اشتباهی که برخی افراد در سال 88 انجام دادند همان اشتباهی که برخی از کشور های اطراف ما در بعضی مقاطع انجام دادند حالا خیلی وارد جزئیاتش نمیشویم. این ها نمونه هایش را میتوانید دقت کنید.

 

8) ترفند دشمن برای شکسن مقاومت
ما ترفند دشمن را باید بدانیم. ترفند دشمن یک اصل ثابت دارد. به قول خودشان divide and rule تعبیرش چه میگویید؟ تفرقه بیانداز و حکومت کن. این قاعده اش است. دوتا کلمه. جالبه در کشور های غربی، آلمان شرقی و آلمان غربی باید متحد شوند اما هروقت به کشور های  غیر اروپایی میرسیم همیشه یا حتی اروپایی های مسلمان میرسیم باید تجزیه باشد.
یک کشوری یکدفعه میشود هرزگوین تکه تکه میشود. که خب اصلش مسلمان ها بودند آنوقت تکه پاره میشود پنج کشور ازش بیرون میاید . حتی به خودشان هم رحم نمی کنند. شوروی سابق میشود پانزده کشور و در منطقه ما برای همین عراق بارها خواب دیدند که به سه یا چهار یا پنج تکه بشود. این را دارند برنامه ریزی میکنند. برای سعودی که هم پیمان خودشان است همیشه حداقل سه بخش را دیده اند.
این است که باید روی این دقت بکنیم ترفند های دشمن که برای تضعیف اندیشه¬ی مقاومت است دقت کنیم. یک قسمتش عملیات روانی هم است. اندیشه ی مقاومت،  چون عملیاتی روانی یک علمی است در دانشکده ای مختلف در مدیریت فرهنگی ممکن است حداقل به این توجه کند.
اندیشه ی مقاومت قدرتمند ترین سلاح های یک ملت است. یعنی اگر میخواهیم یک ملت را از پا در بیاوریم سلاحش را بگیریم.

 

9) فرهنگ مقاومت
خب حالا میرسیم به مباحث علمی کاربردی. من این ها را در این کتابی که تدوین شده و انشالله به بازار کتاب خواهد آمد اشاره کردم و تقسیم بندی کردم. درسته حقوقی است اما حقوق فرهنگی مقاومت، حقوق روانشناسانه ی مقاومت. تک تک اینها را رفتیم در قوانین و مقررات در آوردیم به تعبیری تلفیقی از دو یا سه رشته باهم میشود میان رشته ای یا چند رشته ای. فرهنگ مقاومت یعنی باید یک ملتی توی فرهنگ خودش مقاومت را ملکه داشته باشد.
من یک خاطره بگویم. یک کتابی بود در قبل از انقلاب ترجمه بود ما میخواندیم آن موقع که دوران مبارزه بود نوشته بود که یک کشاورز ویتنامی بیل روی دوشش است و دارد میرود به سمت صحرا. میگوید چیکار میکنی؟ میگوید دارم میرم مبارزه با امریکا بکنم. چطوری؟ با همین بیل کشاورزی میکنم کشورم به استقلال میرسد و مبارزه با امریکا. فرهنگ مقاومت تو ذهن این اینطوری معنی شده.
حالا ما باید به نوعی نگاه کنیم که آن چیزی رو که دشمن را عصبانی میکند به قول شهید بهشتی از عصبانیت هم انشالله میمیرند این قضیه باید در فرهنگ مقاومت ما جا بیفتد نه آن چیزی که خوشایند آنها است بشود کلاس مد وفلان و اینها.

 

10) روانشناسی مقاومت
در روانشناسی مقاومت این را از دوستان رشته ی روانشناسی بپرسید یک بحث جدی آنها دارند و بحث تاب آوری است. تاب آوری یک ملت که از بعد روانشناسی است این یک بحثی است که اگر میزان تاب آوری را ما کاهی بدهیم امکان شکست این ملت است و برعکس اگر این تاب آوری را افزایش دهیم با عوامل مختلف با تکیه بر اندوخته های درون با ترویج مفاهیم با ترویج نماد هایی مثل حاج قاسم سلیمانی.
حاج قاسم سلیمانی برای دنیا شناخته تر از برخی از افراد در درون است جالب است که ایشان را خیلی ها میشناختند و جالب است که روی شخصیت ایشان مطالعات شده پروژه ها شده گزارش هایی که ما داریم این است که راجب ایشان در کشورهای اشغالی فلسطین صهیونیست ها پروژه های متعدد شخصیت ایشان را تحلیل کردند که چطور میتوانیم غیر ترور فیزیکی ما چطور  بتوانیم بر ایشان فائق بیاییم چون میدانستند که وقتی اسم حاج قاسم میاید یک دفعه جریان عوض می شود.
مثلا در قصه ی اربیل شنیدید وقتی که داعش به نزدیکی های تشکیلات اقلیم کردستان رسید که دیگر باید سقوط میکردند آن رهبرشان خودش گفته بود که ما دیگراز همه جا که نا امید شدم  تماس گرفتم با حاج قاسم گفتم اینطوریه و ایشان همان شب حرکت کرد که گروه حرکت کرد رفت از تهران رفتند ظاهرا کرمانشاه یا ارومیه از آنجاپرواز کرد به اربیل در انجا وقتی پیاده شدند نرفتند برای مذاکره بلکه مستقیم رفتند برای مقابله که اسم تیم عملیاتی حاج قاسم ونیروی قدس که امد نیروهای داعش تعداد زیادشان فرار کردند. سلاح گذاشند و فرار کردند.
پس آنها به این ابهت رسیده بودند. تاب آوری دشمن به وسیله ی یک کاریزمایی که شهید سلیمانی داشت از بین رفت تاب آوریشان منتفی شد و بالعکس ما وقتی میرفتیم برای راهپیمایی دوستان یادشان است راهپیمایی اربعین رو ما یک میراث ماندگار از سردار سلیمانی میدانیم. به عنوان یک عبد صالح خدا که این مسیر را برای ما باز کرد به اون قولی که داد در سالها قبل گفت راه کربلا و زیارت ابا عبدالحسین(ع) رو باز میکنیم عمل کرد به قول حضرت آقا هر قولی که به ما داده بود این سرداران خوب مثل ایشان شهیدتهرانی مقدم عمل کردند و این کار را انجام دادند و ما قطعا میدانیم در هر قدم این زوار ایشان شریک است در ان زمان مشارکت داشته ثوابش بر ایشان هم هست.
اقتصاد مقاومتی این هایی که دیگر احتیاج به این بحث نداریم خوشبختانه سیاست های اقتصاد مقاومتی تبیین شده ، اقتصادی درون زا و برونگرا این بحث جدی است این را من یک پروژه ای را داشتم ابعاد حقوقی اقتصاد مقاومتی در آیینه ی دفاع مقدس که ما مظورمان نگاه به حرکت های یک مدیر یک فرمانده ای مثل حاج قاسم سلیمانی مثل شهید زین الدین مثل شهید همت و امثال این ها بود. بنابراین میتوانیم این را از این جنبه هم نگاه کنیم.

 

11) ابعاد داخلی و بین المللی حقوق مقاومت
اما به بحث حقوقی میرسیم. حقوق مقاومت هم بعد داخلی دارد هم بعد بین المللی یعنی به تعبیری ما هم در درون باید یک سری ساختار ها را ایجاد کنیم. ما برای تحول در یک علم حداقل نیاز به سه پایه داریم:
1-ساختار
2-تدوین محتوا
3-تربیت نیروی انسانی کارآمد.
این سه تا باید باهم باشند . هر کدام از این ها دچار خلأ بشود این موضوع دچار مشکل میشود. من توفیقی داشتم در سال 1391 خدمت  مقام معظم رهبری رسیدم توی آن دیداری که سالیانه حضرت آقا داشتند با اساتید من این توفیق نصیب من شد که خدمت شما عرض کنم توی اون متنی که دارم تقدیم ایشان میکنم همین را نوشتم. ما جاهایی را که ضعف میبینیم در حقیقت این مسئله است که این سه تا فاکتور این مثلث ویژه با هم دیگر همگون و هماهنگ نیست.
پس ساختارهایی در مباحث حقوقی داریم که خودش میتواند اصل موضوع را زیر سوال ببرد.  پس ساختار خوب کار را خوب میتواند عملیاتی کند ساختار متناسب ساختارهای ما گاهی اوقات ضد اصل خودش عمل میکند. محتوا باید دقیقا تبیین بشود. روی اون قضیه دیپلماسی عمومی بین المللی هنوز تدوین نشده است باید بشود و ما باید در این رابطه خطوط راهنما را داریم میدانیم کجا باید برویم اما باید سیاست های حقوقی بین المللی مقاومت تبیین بشود.
حالا فرض میگیریم کشوری مثل فرض یمن که انشالله به زودی پیروز میشود این ها آمدند میخواهند قوانین خودشان را بنویسند. آقایان اساتید حقوق دانشگاه امام حسین(ع)بفرمایید کمکشان کنید میخواهند قانون بنویسند. آقایان اقتصاد دانان مقاومتی متخصص در این رابطه کمکشان کنید برای بازسازی. آقایان متخصصین فنی بیایید کمکشان کنید برای چه اون ها هم داره یواش یواش دفاعشان میشود شبیه دفاع مقدس دیگر هفت هشت سال دارد به طول می انجامد.
پس اینجاست که ما باید برای آن موقع آماده باشیم. پس بعد داخلی بعد بین المللی و دو رو یک سکه است این دیگر برای شما در محیط نظامی کاملا پذیرفته و جا افتاده است که کسی که بیاید خاکریز مقاومتش را پشت در خانه اش بزند این کاملا شکست خورده است. باید خاکریز بیاید کیلومتر ها دور تر که اگر اون شکست ما بتوانیم امکان بازیابی و مقاومت را در مراحل بعدی داشته باشیم. و این اشتباه است که بعضی ها با اون شعار های عجیب غریب در سال 1388 و ساختار شکننده مطرح می کنند.

 

12) جامعه شناسی مقاومت
در جامعه شناسی مقاومت باید اجازه بدید اینطوری بگویم هم یک درس شود و هم یک رشته در انشگاه های ما مثل دانشگاه جامع امام حسین(ع). اون باید تدویین شود ما در عرصه ی دفاع مقدس ما جامعه شناسی دفاع مقدس را داریم این را بدنیست بدانید.
جامعه شناسی دفاع مقدس به ما میگه ما تحولات جامعه شناسانه ی کشور ما در زمان دفاع مقدس چه اتفاقاتی افتاد وباید ما این را چگونه جبران کنیم درعرصه ی مقاومت هم همین است ما مشترکات و تفاوت هایی که داریم با کشورهای اطراف خودمان توی این رابطه باید تبیین بشود . دنبال موضوع میگردیم برای پایان نامه برای رساله جامعه شناسی مقاومت با تکیه بر مثلا کیس استادیش یا مطالعات موردیش بشود مثلا یمن بشود سوریه بشود فلسطین بشود لبنان الان مشکل دارند. همین الان با اینکه مثلا این کشورها بسیاری¬شان رد پای داعش از بین رفته به لطف و رشادت مدافعین حرم و با فرماندهی شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی ما میبینیم که روز ها مثلا وسط شهر دمشق شلوغ است شب ها هنوز مشکلاتی دارند این از لحاظ جامعه شناسی باید کاری کرد که شب و روز برای اینها ایمنی و امنیت به ارمغان بیاورد. این چه فاکتورهایی دارد که یک بحث علمی کاملا دقیق است.

 

13) دیپلماسی سیاسی مقاومت
اینجا کسی که میخواهد برود عرصه ی دیپلماسی حرکت بکند از لحاظ سیاسی مثلا وزارت خارجه و امثال این ها، این ها باید بدانند عناصر مقاومت چیست. اینطور نباشد که ما قبل از یک مذاکره اعلام بکنیم که مثلا بودجه ی ما کاهش پیدا کرده یا خزانه ها خالیست یا امثال اینها یک غلط است از لحاظ دیپلماسی سیاسی مقاومت.
دیپلماسی سیاسی مقاومت رو میخواهید بدانید حرکت سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا که به خیلی از صحابه میفرمایند که خضاب کنند جوان ب نظر برسند. دشمن بترسد، اشکالی ندارد. مثلا آیه ی قرآن که میفرماید” وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم ” (انفال/60) باید ترهبون به عدوالله بشود.
مخصوصا در این رابطه به دنبال این نیستیم که با دشمن خدا و رسول مذاکره بکنیم. نه! اتفاقا باید بترسند توی دیپلماسی سیاسی مقاومت و دیپلماسی حقوقی بین المللی مقاومت که ترکیبی است از قواعد حقوقی ضوابط داخلی بین المللی در این راستا. پس این از لحاظ کلی.
آیا این اهمیت دارد؟ فکر میکنم با این بحث هایی که ما خدمتتون عرض کردیم به اهمیتش همه پی بردند. ممکن است بگویید خب اهمیت دارد اما اولویت ما ممکن است نباشد. اینجاست که باید یک بحث جدی داشته باشیم. ما یک مقدار غافل شدیم یک دفعه دیدیم وسط شهر تهران به حملات داعشیان دچار شد. اغفال شدیم، غفلت کردیم، حواسمان نبود. یک دفعه دیدیم در سالگرد دفاع مقدس در اهواز تعدادی شهدا دادیم که اخیرا به پرونده هاشان رسیدگی شده است. این ها مورد پذیرش نیست، ممکن است بگوییم نه خیانت نکردند، نه اصلا بحث خیانت یا خدمت نیست!غفلت است. غفلت از یک نظامی پذیرفته نیست.
فعل یا ترک فعل،  دوستان میدانند در بحث حقوق ما جرم را اینطور تعرف میکنیم: فعل یا ترک فعل که به موجب قانون جرم شناخته شده است. آقای سوزنبان قطار هم قصد سوئی ندارد اما خوابش برده است آن اهرمی که باید بالا و پایین کند یادش رفته و قطار ها میآیند با هم تصادف میکنند. این جرم است ربطی به نیتش ندارد. صریح دارد در این رابطه و بایستی جبران کند این جا جای اشتباه کردن نیست.
پس ضرورت این موضوع کاملا مشهود است. نیاز دارد به تبیین. این بحثی که من به شما عرض کردم درآمدی بود، مقدمه ای بود. این باید بیاورید در گروه های علمی بحث شود. من قطعا جامعه شناس نیستم قطعا روانشناس نیستم هیچکس نمیتواند بگوید همه فن حریف هستم. بحث من کلی است بحث مبنایی است اما در هر رشته ای متخصصیص و عالمان آن علم باید در این رابطه ورود کنند. پروژه ها پایان نامه ها باید تدوین شود و توی این رابطه ما باید هدف گذاری کنیم.
اگر بعد از مدتی این حرکت خوبی که اینجا آغاز شده حاج قاسم قطعا اینطور راضی تر است که ما یک سری متخصص این موضوع را تربیت کنیم که بعد ها بگوییم ما رونمایی میکنیم از ده ها حاج قاسم سلیمانی یک دانه نداریم. همانطور که شهید حججی آمد ما را به یاد شهدای ایثارگر زمان دفتع مقدس انداخت ما باید سالهای بعد نمونه های عملی حالا ممکن است به شکل حاج قاسم تبلور پیدا نکند اما میتواند یک نمادی و یک نمودی در این رابطه باشد.

 

14) جامع نگری مقاومت
نکته ی حائز اهمیت این است که افراد در این رابطه بخشی نگر میشوند. جامعیت در این قضیه،  اگر من رشته ی حقوق و مقاومت را میخواهم تبیین بکنم قطعا باید بدانم که این رشته، رشته ی چند رشته ای است. توجه به چالش های عملی گفتم رشته رشته ی کاربردی است از لحاظ عملی توی این رابطه است. ابعاد وسیع حقوق مقاومت که از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری باید بهش توجه شود.
برخی ابعاد از بعد حقوق اساسی اینجا دیگر دقیقا بحث بحث حقوقی است از حیث نرم افزاری قدرت نرم است از حیث عدله، عدله ای که ما توی این رابطه داریم ما اسناد بالادستی داریم اسناد بالادستی مشخصا قانون اساسی ما است. برویم جلوتر، ذات انقلاب اسلامی اساسا مقاومت است انقلاب فرهنگی ما برای مقاوت بود دقت کنید دوستان بروند در انقلاب فرهنگی که در دانشگاه مطرح شد که چند سال دانشگاه تعطیل بود.
آن جریان انحرافی که در دانشگاه بود برای اینکه مقاومت قشر جوان را از لحاظ فرهنگی بشکند و خداروشکر آن مقطع را ما پشت سر گذاشتیم. تغییر و تحول با رویکرد بازگشت به دین، دین راه درمان تمام بیماری هاست. غیر محصور در مرز ها ما اصلا قبول نداریم که در مرزهای استعمار ساخته محصور بشویم.
من میبینم که وقتی میروم در عراق در راهپیمایی اربعین میبینم آن برادر عراقی با من بسیاری مشترکات دارد، بله تفاوت ها است مگر توی کشور خودمان ما شهر های مختلف با همدیگر حتی بین افراد توی یک خانواده تفاوت هایی است بنابراین با آن نگاه! فراکشوری اصلا اینجا نمیتوانید نگاه کنید اگر وقتی میگویم فراکشوری یعنی اینکه مثل فضای سایبر، فضای سایبر مرز ندارد فرامرزی است.
در رابطه فرمایشات حضرت آقا را یادمان نرود فرآیند پنجگانه ی تحقق انقلاب اسلامی است. ببینید حاج قاسم در کدامیک از این ها نقش آفرینی کرده در پیروزی انقلاب اسلامی است سابقه ی ایشان در انقلاب تعریف شده است. استان کرمان دقیقا ایشان را میشناسند. تشکیل نظام اسلامی در مرحله ای که نظام اسلامی مورد هجمه قرار گرفت ایشان آمد در دفاع مقدس نقش خودش را ایفا کرد ایجاد دولت اسلامی.
رابطه ی حاج قاسم علی رغم تفاوت های فکری که با دولت های مختلف داشت با دولت مردان جالب است همه میگویند ما دوست حاج قاسم هستیم از لحاظ فکر با هم خیلی هم متفاوت و بعضا متناقض اند اما دوست حاج قاسم هستند. کسانی که حالا من اسم نمیبرم اما خودتان به عینه میبینید.  در ایجاد دولت اسلامی ایشان تلاش کرد. تحقق کشور و جامعه ی اسلامی یک بحث جدی است البته راه داریم هنوز باید توی این رابطه حرکت کنیم اما وقتی که ایشان شهید میشوند در تشییع جنازه اش میبینیم یک موجی از تفکرات میآید که افراد مختلف را در بر میگیرد. من نمیدانم روزی که تشییع ایشان بود در تهران و در شهر های دیگر دیدید شنیدید چه کسانی با چه تفاوت هایی اما همه با یک مشترکات می آمدند. برپایی تمدن اسلامی که خوشبختانه با ان زیرساخت هایی که هم حاج قاسم در نیرو قدس فراهم کرده به عنوان یک نیروی فراتر از مرز ها این را یادمان نرود.
این کاری است که حاج قاسم انجام داده و همچنین ما این مباحث را در قانون اساسی خودمان در اصل دوم به طور خاص، اجازه بدهید من به طور خاص بگویم بند پنج را نگاه کنید موضوع مشخصی که ما داریم امامت و رهبری مستمر البته در سایر موارد هم بهش میشود توجه کرد اما اینجا است نقش در تداوم انقلاب اسلامی. انقلاب اسلامی یک حرکت راکد نیست ادامه دارد. خود اینکه ادامه دارد یعنی چی. باید یک نیرویی داشته باشد که بتواند این تداوم انقلاب اسلامی را تضمین کند.
اصل سوم چندجا به طور به این موضوع اشاره دارد، ترد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب این دقیقا بحث بحث مقاومت است توی رابطه ما صریحا داریم. اینجاست که به همین خاطر که بعضی از قرارداد ها حساسیت دارد شورای نگهبان روی این رابطه نظر میدهد. محو هرگونه استبداد، خودکامگی و انحصارطلبی.
یادمان نرفته سال 58-59 حرکاتی که آن رئیس جمهور اول انجام میداد که امام فرمود که هرکسی بگوید”من”این “من” شیطان است و این جمله ی معروفی بود که مردم تبدیلش کردند به شعار.
رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی. الان با تکنولوژی های روز با فن آوری های کارآمد میتوان این شفافیت را ایجاد کرد که همه بدانند که امکان تبعیضات برطرف بشود. این اصل سوم قانون اساسی، رد بشویم. ادامه ی اصل تقویت کامل بنیه ی اصل دفاع ملی.
جمله ای حضرت آقا دارند که دفاع ملی دفاع همه جانبه، این استراتژی جمهوری اسلامی است(دفاع ملی دفاع همه جانبه) یعنی همان طور که امام فرمود که کشوری که بیست میلیون جوان دارد بیست میلیون مصلح دارد، تفنگدار دارد. آقا فرموده اند بسیج ده ها میلیونی بنابراین این یک تبلور عملیش است این بنیان حرکتی است که بسیج هم بر این اساس دارد.

 

15) حقوق مقاومت
بند شانزده تنظیم سیاست های خارجی بر اساس معیار های اسلام تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان.  این باز در آن ساختار معنا دارد یعنی  فقط خانه ی ما است باید بداند که وظیفه اش این است نه اینکه اینجا فقط ویزا بدهد و برگردند باید این یکی از این شاخصه هایش باشد. برویم اصل یازده بحث اینکه مسلمانان یک امت اند ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی تا به وحدت سیاسی اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام برسیم. ما توی این رابطه به طور خاص اصل 150 را یادمان نمیرد.
اصل 150 که مربوط به سپاه پاسداران است بعضی میگویند سپاه یک ارگان نظامی است شما وقتی متن رو میخونید میگوید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ادامه ی نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاورد های آن پابرجا میماند. این بحث بحث مهمی است.
سپاه وظیفه ای نگهبانی از انقلاب و دستاورد های آنها است. هرجایی که انقلاب نمیگردم در داخل ایران همه ی جای دنیاست این تفسیر حقوقی شورای نگهبان هم در این رابطه است و به همین خاطر اصل150 برای ما خیلی مهم است. اصل151 به طور خاص به بحث همان آیه ی شریفه ی” وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم ” (انفال/60) اشاره میکند که برنامه و امکانات آموزش نظامی باید همواره توانایی دفاع مسلحانه اصلا بحث مقاومت که میکنیم اولین بحثش توانایی دفاع مسلحانه است به همین خاطر نمیدانم دوستان یادشان است یا نه جمله ی مرحوم آیت الله طالقانی گفتند اگر دشمن که از پشت دارد توطئه میکند بیاید از روبه رو بیاید همه ی مردم مسلح میشوند. بنده پیرمرد و مریض این جمله ی ایشان بود اسلحه بدست میگیرم امام هم همین کار را خواهد کرد این طبیعی است وقتی که آدم های مسن باید توانایی دفاع مسلحانه داشته باشند جوان ها که باید صریح اولی.
اصل152 بحث قائده ی نفی سبیل است قائده ی نفی سبیل یک قائده ی فقهی و حقوقی است”ولن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا”قائده ی نفی سبیل نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه وزیری دفاع از حقوق همه ی مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت های سلطه گر. این ها بحث های بسیار مبنایی است اصل152.
اصل 153 صریحا میگوید اینجا دقت کنید بعضی فراموش میکنند به همین خاطر است که( اصل 77قانون اساسی که میگوید همه ی قراردادهای بین المللی همه ی معاهدات بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد یعنی یک چیز مخفی و پشت پرده و زیرمیزی و رابطه ای واینها نداریم این بحث حقوقی است هرگونه قرار داد که موجب سلطه ی بیگانه برمنابع طبیعی و اقتصادی فرهنگ ارتش و دیگر شمول کشور گردد ممنوع است. این بحث بحث خیلی شفافی است که ما توی این رابطه داریم وباید بهش توجه کنیم.
اصل154بحث سعادت انسان در کل جامعه ی بشری آنهایی که میگویند که ما داخل مرز ها فکر میکنیم از قانون اساسی رو یکبار بخوانند حداقل. مبارزه ی عقلبانه ی مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت میکند. برای ما وظیفه تعریف کرده یا این اصل را قبول نداریم که بگیم قانون اساسی را قبول نداریم یا اینکه اگر این قانون اساسی ما است که بحث حقوقی است باید پیاده سازی شود. حاج قاسم این را دارد پیاده میکند یعنی تفکرش تفکر کل جامعه ی بشری است. وقتی میبینیم درتظاهرات فرانسوی ها روزهای شنبش عکس حاج قاسم میاد آنجا میآید دست مردم جالب است افرادی که مسلمان نیستند اصلا با ما هیچ ارتباطی هم ندارند اما تبلور این را میفهمند سعادت انسان در کل جامعه ی بشری این را قبول دارند.
پس حقوق مقاومت را میگوییم. چیست؟ قوائد ضوابط نظامات نهاد های فرهنگی اجتماعی سیاسی و اقتصادی مقاومت در عرصه ی مقاومت است یا در جبهه ی مقاومت است. این تعریفش است.  پس من یک بحثی را ابتدا مطرح کردم سوالشو مطرح کردم به همان سبکی که یک پروپوزال مینویسیم نهایتا به تعریف مشخص هم رسیدیم دو بعد حقوق داخلی و بین المللی دارد بعد حقوق اساسی دارد مصونیت بخشیدن ب محور مقاومت حقوق شهروندی دارد یکی از دوستانی که به دنبال منشور حقوق شهروندی اند ببینند حقوق شهروندی در ارتباط با مقاومت چی میگوید ما تبلور حقوق شهروندی و مقاومت را در قصه ی همین بیماری کرونا و مشارکت مردم به تعبیر حضرت آقا که کمک های مومنانه مشارکت های مردمی است این را میبینیم. این حقوق شهروندی ، حقوق شهروندی به این معنا نیست که بزن و در رو و هر کی بیشتر مثلا جیبش را پر میکند.
حقوق مقاومت اصل حاکمیت (بعد بین المللی¬یش را میخواهم بگویم)مشروع بین المللی یا برابری حاکمیت ها . اینطوری نیست که یک نفر بگوید من نیمی از جهان را مالکم پس حق بیشتری دارم.
اصل حاکمیت دولت و دکترین مسولیت بین المللیresponsibility to protect در قضیه ی سوریه بعضی ها میگویند چرا آنجا است یعنی اصلا مسولیت حقوق مقاومت که هم در قانون اساسی بود و هم در حقوق بین المللی مدرن بهش توجه دارند.
حقوق مقاومت گستردگی مکانی دارد پس داخل مرز ها نیست انعطاف پذیر است قوانینش چرا انعطاف پذیر است؟به همین خاطر چون فرهنگ یمن با سوریه با لبنان با دیگر کشور ها فرق میکند. به همین خاطر یک flexibility باید دراین رابطه داشته باشد. گستردگی ویژه ی فضای حقوق مقاومت دیدید که حداقل شش هفت رشته را درگیر کرد.  نیاز است به چابکی و قابیلت تحرک چرا؟چون دائما ما مواجه با تغییرات میشویم.
ارگان های که در این رابطه ذی معطل اند با خودشان را با حقوق مقاومت دیپلماسی بین المللی مقاومت همگام و همسو کنند. هم قوه ی مجریه است طبعا بایستی یک حرکتی داشته باشد و هم قوه مقننه است در مصوبات ونظارت بر قوانین هم قوه ی قضاییه است که ما این حرکت را باهاش همراه ببینیم در کنارش نیروهای مسلح هستند و در کنارش مردم و NGO ها سازمان های مردم نهاد بخش های عمومی غیر دولتی.
در این رابطه قانون ما نیاز داره به طراحی از ذیل تا سطر و توی این رابطه به عناصر تشکیل دهنده ی قانون خوب توجه کنیم. من اینجا یک پرانتز باز کنم:بحث حکمرانی را که جدیدا مطرح شده توی گرایش های هم حقوق عمومی مطرح است هم توی رشته ی مدیریت مطرح است هم در رشته های دیگر در علوم سیاسی روابط بین الملل مطرح است که معادل انگلیسی اش میشود governance میگویند از goverment و good goverment ما تفکیک میکنیم. این یک بحث جدایی است که خودشان هم شقوق مختلف دارد توی این رابطه باید قانون خوبی که داریم ما را به یک حکمرانی صحیح برساند حکمرانی مقاومتی نه حکمرانی به جای وارستگی وارفتگی و حقوق باید باشد سیاست باید باشد اصلا حقوق بدون مباحث دیگر مفهوم ندارد.  حقوق برای تنظیم روابط است. ساسیت اقتصاد اخلاق روانشناسی عرف اجتماعی جامعه شناسی و همه ی این ها که در یک جامعه است برای ما برای تشکیل یک قانون خوب مؤثر است.
حقوق مقاومت درواقع یک زیرساختی هیدرولوژیک دارد یک مبنای فلسفی حق التکلیف است بر اساس مبانی نظری است نوع نگاه است نوع نگرش است مبانی نظری دین اخلاق سیاست پایه ریزی میشود و توسط اندیشمندان توسعه پیدا میکند پس این مبناست. اگر بخواهیم معماری کنیم این را میگوییم حقوق مقاومت همانطور که عرض کردم سه تا رکن دارد 1- محتوای غنی و روزآمد دائما باد بروز باشد 2- ساختار متناسب و چالاک 3-نیروی انسانی متخصص با فرهنگ بسیجی و انقلابی. این سه تا باید باهم باشد میشود ارکان معماری دیپلماسی حقوق مقاومت. آنوقت میتوانیم جلو برویم.
پس حال اینجا میخواهیم بگوییم یعنی چی؟ فرهنگ بسیجی و انقلابی یعنی چی؟ ما این را در قوانین داریم حالا دوستان مراجعه کنند نوشته بسیج نهادی است انقلابی مردمی (دقیقا عین متن قانون است) در جهت حفظ ارزش های انقلاب اسلامی جهاد در راه خدا حامی محرومین و مستضعفین یا شاخصه های ماست برای این حرکت.
حقوق و مقاومت فرهنگ سازی میکند به روز بودن حرکت را تضمین میکند بهره گیری میکند از انجمن های علمی تخصصی که انشالله ما در این دانشگاه انجمن های دانشجویی واساتید داشته باشیم.
برای شادی روح شهدا و امام شهدا صلواتی برمحمد و آل محمد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید


4 × یک =