ظریف: محل پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی محاکم قضایی ایران و عراق است

0
778

ظریف: محل پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی محاکم قضایی ایران و عراق است

جلسه شورای سیاستگذاری همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر امور خارجه، رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و فرماندهان عالی نیروهای مسلح برگزار شد.

سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه بررسی ابعاد حقوقی جنگ تحمیلی علیه ملت ایران و اقدامات دشمن در مقاطع دیگر حائز اهمیت است گفت: در سالهای طولانی پس از دوران دفاع مقدس، همایش ها و اقداماتی توسط وزارت امور خارجه، سازمان ها و نهادهای نظام صورت گفته اما فرمایشات رهبری حاکی از آن است که این اقدامات کفایت لازم را نداشته است.

وی افزود: این موضوعات با تکرار و پیگیری به صورت مستمر در میان ملت ها و نسل ها مسائل ماندگار می شود و علاوه بر ایجاد بازدارندگی، حقوق ملت ایران را یادآوری می کند.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس با اشاره تأثیر شیوع ویروس کرونا در برگزاری این همایش خاطرنشان ساخت: با توجه به شیوع بیماری کرونا بخش اندکی از مدعوین به صورت حضوری در این همایش شرکت خواهند کرد و بقیه مدعوین به صورت مجازی مشارکت خواهند داشت.

سرلشکر باقری با تأکید بر دعوت فراگیر از حقوقدانان جهان برای شرکت در همایش به صورت وبینار گفت: از وابستگان نظامی و سفیران کشورها هم برای شرکت در همایش باید دعوت صورت پذیرد.

سرلشکر باقری همچنین تشکیل دبیرخانه دائمی مطالبات حقوقی دفاع مقدس در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی را برای پیگیری موضوع در مراحل بعدی مورد تأکید قرار داد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه این همایش بین المللی توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید قاسم سلیمانی در اسفندماه امسال برگزار می شود، به تغییر ساختار و اساسنامه پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: این پژوهشگاه از سالهای قبل وجود داشته است اما در مقطع اخیر با پذیرش مسئولیت توسط سرلشکر صفوی که از فرماندهان بزرگ دفاع مقدس و فرمانده اسبق کل سپاه هستند، تحول و روح جدیدی در پژوهشگاه دمیده شده است و فعالیت های چشمگیری در این پژوهشگاه آغاز شده که ثمرات زیادی خواهد داشت و امیدواریم همایش بین المللی نیز بتواند بخشی از مطالبات مقام معظم رهبری و ملت ایران را دنبال کند.

در ادامه این جلسه سرلشکر صفوی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با قدردانی از حضور اعضای شورای سیاستگذاری در این جلسه گفت: با ابتکار پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی، همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس برای نخستین بار به صورت بین المللی و با مشارکت وزارت امور خارجه، قوه قضائیه، دانشگاهها و مراکز علمی، سازمان های کشوری و لشکری، در تاریخ پنجم و ششم اسفندماه 1399 در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

وی افزود: برای بین المللی شدن این همایش از اندیشمندان خارجی مخصوصا افرادی که در محکومیت بکارگیری سلاح های شیمیایی صدام علیه ایران می توانند صحبت کنند دعوت خواهیم کرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به مشارکت نهادها و سازمان های اجرایی و دانشگاههای کشور در برگزاری این همایش گفت: ما از ظرفیت های قوه قضائیه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و دانشگاههای بزرگ کشور استفاده کرده ایم و به هر دانشگاه یک کارگروه و پنل تخصصی واگذار کردیم. به عنوان مثال مسئولیت کارگروه حقوق با دانشگاه تهران، کارگروه محیط زیست با دانشگاه شهید بهشتی، کارگروه مخاطرات سلامت انسانی با دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، کارگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل با دانشگاه تهران و کارگروه اقتصاد و سرمایه انسانی با دانشگاه جامع امام حسین(ع) است.

رئیس همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس افزود: این همایش یک رویداد علمی و کاربردی است و پس از برگزاری آن، مطالبات حقوقی و خروجی های همایش توسط قوه قصائیه و وزارت خارجه قابل پیگیری خواهد بود.

سرلشکر صفوی با اشاره مفهوم حقوقی بیانیه خاور پرز دکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه رژیم بعث صدام آغازگر جنگ علیه ایران بوده است گفت: بیش از 30 هزار نفر از جانبازان عزیز ما در جنگ تحمیلی مجروحان شیمیایی هستند که قابل پیگیری است. همچنین حمله مجدد عراق به ایران پس از پذیرش قطعنامه 598 و همچنین سرنگونی یک هواپیمای شخصی ایرانی توسط ارتش بعث صدام که حامل شهید محلاتی و نمایندگان مجلس و قوه قضائیه بود نیز از جمله جنایات رژیم بعث صدام است که قابلیت پیگیری حقوقی-بین المللی را دارد.

محمدجواد ظریف در بخش دیگری از جلسه با تأکید بر اهمبت موضوع همایش و اعلام آمادگی وزارت امور خارجه برای مشارکت در آن اظهار داشت: در روز برگزاری این همایش از همه سفرا و وابستگان نظامی برای حضور و حتی ارائه مقاله دعوت شود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، برگزاری همایش های بین المللی به صورت مجازی را کم هزینه تر و ساده تر دانست و افزود: با توجه به اینکه این همایش به صورت مجازی نیز برگزار می شود، می توان به صورت فراگیر از حقوقدانان و افرادی که در همایش های عادی برای حضورشان در کشور محذوراتی وجود دارد، برای ارائه مقاله و سخنرانی دعوت کرد.

وی افزود:طی ماههای گذشته کلیه همایش های بین المللی وزارت امور خارجه به صورت مجازی و با هزینه به مراتب کمتر و مشارکت و استقبال بیشتر برگزار شده است و این یک فرصت به شمار می رود.

محمدجواد ظریف با اشاره به پیگیری وزارت امور خارجه در گرفتن محکومیت آمریکا از کزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد قتل های فراقانونی گفت:محل پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان محاکم قضایی ایران و عراق است.

وی با اشاره به بیانیه شورای عالی قضای عراق مبنی بر صدور حکم بازداشت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل جنایت ترور فرماندهان شهید مقاومت گفت:این حکم با پیگیری زیادی که توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادها صورت گرفت صادر شده است.

در ادامه این جلسه امیرسرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردار حسین اشتری فرمانده ناجا و سایر فرماندهان عالی نیروهای مسلح و نماینده قوه قضائیه نقطه نظرات خود را در رابطه با برگزاری این همایش بین المللی مطرح کردند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید


یک × = 4