سردار سلیمانی و نگاه نخبگان عرب

0
892

 

سردار سلیمانی و نگاه نخبگان عرب

دکتر اسماعیل رضوان از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) است. با او در تهران آشنا شدم و سال‌ها در موسم حج، در محل اقامتش با او ملاقات می‌کردم و او هم به دیدار بعثه ایران می‌آمد. خودش می‌گوید که در روزهای سخت، آن دیدارها توانست در ایجاد رابطه ایمانی صادقانه، توضیح ابهامات و بهبود نگاه طرفین و تداوم و بازگشت روابط راهبردی ما مؤثر باشد. در لبنان هم که از ٩۴ تا ٩٨ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بودم، به دیدار من آمد. تا کنون، هرگاه نکته‌ای بود، به او منتقل می‌کردم و انصافاً پیگیری می‌کرد که شرح آن در این مختصر نمی گند. او در این ارتباط مستمر از من فعال‌تر است. معمولاً هر هفته، بنا به سنت نیکویی در جهان اسلام، جمعه را تبریک می‌گوید. نمی دانم چرا چنین سنتی در ایران جاری نیست.

اسماعیل رضوان دارای دکترای علوم حدیث و استاد این رشته در دانشگاه اسلامی غزه، وزیر سابق اوقاف و امور دینی دولت حماس، سخنگوی سابق جنبش و رئیس هیأت مدیره شبکه الأقصی است.
در سالگرد سردار شهید، وقتی با او درباره جفای گروه اندکی به سردار، با او درد دل کردم، به من گفت: “برادر عزیزم، غم مخور. هر که از نوشتن درباره شهید حاج قاسم خودداری کند، در حق خود جفا کرده است. متأسفانه روابط و ترس بعضی نسبت به مصالح شخصی شاید مانع باشد، اما این توجیه درستی نیست.”

او مقاله خود را درباره سردار سلیمانی که با عنوان “عاشق فلسطین” برای انتشار در کتابی از سوی مرکز مطالعات راهبردی و فلسطینی باحث در لبنان، به مناسبت اولین سالگرد شهادت در دست تهیه بود، برایم فرستاد و برای شرکت در هر تلاش و همایشی دباره آن شهید اعلام آمادگی کرد و افزود: این کمترین کاری است که برای فرماندهی که زندگی خود را برای فلسطین و پروژه اسلامی مقاومت فدا کرد، می‌توانیم انجام دهیم.

دکتر اسماعیل رضوان در مقاله اش که طبق وعده ام به او، به فارسی ترجمه و منتشر خواهد شد، شهادت سلیمانی را که اصرار دارد او را ژنرال و سردار مقاومت بنامد، خسارتی بزرگ برای فلسطین و مقاومت می‌داند و او را مردی استثنایی و یگانه و برجسته و دارای همتی بلند معرفی می‌کند که در دوره‌ای استثنایی، حمایت از آرمان کانونی امت اسلامی را به دوش کشید. اقتدار، اصالت، صدق و راستی، از خودگذشتگی و اخلاص را از مهم‌ترین ویژگی‌های او برمی شمارد که “به رغم جایگاه رفیع نظامی و سیاسیش، در اوج زهد و تواضع بود، به فلسطین عشق ورزید و دل به قدس بست و در همه مراحل، دژی استوار در برابر پروژه صهیونیستی آمریکایی بود.”

دکتر اسماعیل رضوان دو نکته را در مقاله خود مورد تاکید قرارمی دهد: نگاه آینده پژوهانه حاج قاسم و هشدار او نسبت به عادی سازی روابط و تلاش برای ایجاد پیمان صهیونیستی آمریکایی عربی و تاکید هماره او بر وحدت و هماهنگی نیروهای مقاومت فلسطین.
وقتی با درخواستم برای انتشار گپ و گفتمان درباره شهید سلیمانی موافقت کرد، گفت: این کمترین کاری است که برای او که جان و خونش را تقدیم کرد، می‌توان انجام داد.
وقتی که به رغم برافراشته شدن تصاویر شهید سلیمانی در سراسر غزه و برگزاری مراسم متعدد در سالگرد شهادت، آن شیخ سلفی تصویری از شهید را به زیر کشید، یکی از دوستان فلسطینی ساکن اروپا به من گفت، دکتر اسماعیل رضوان از کسانی است که این اقدام را محکوم کرده است. دکتر اسماعیل بعداً به من پیام داد: “این نابکاران و شعبده بازان در تحقق اهداف پلیدشان راه به جایی نخواهند برد. ما با هم و در کنار هم نبرد آزادی را آغاز خواهیم کرد. خدا سردار مقاومت شهید حاج قاسم و همه شهدا را رحمت کند.”

به او گفتم: به یاد می آورم که هر سال، در آستانه روز جهانی قدس، دشمن می کوشد که در شبکه‌های اجتماعی شایعات زیادی را علیه مردم فلسطین و ناصبی و ضد ایرانی معرفی کردن آنان و … منتشر کند.
آن شیخ وهابی بازداشت شد. دهها اقدام در غزه در بزرگداشت شهید سلیمانی صورت گرفت که یکی از آنها همایش “شهید سلیمانی و فلسطین؛ حضور در عین غیبت” بود که از سوی مرکز مطالعات فلسطین، با حضور سه چهره از نخبگان غزه، از جمله دکتر اسماعیل رضوان برگزار شد. شاعران فلسطینی درباره شهید سلیمانی سروده‌هایی داشتند که بخشی از آنها در مجموعه‌ای که پیش از این یاد کردم منتشر خواهد شد و … اما دشمن همچنان می کوشد، اقدام کوچک آن وهابی را بزرگنمایی کند.
ماجرایی شاذ از این دست، نمی‌تواند واقعیت فلسطین و جهان عرب را بازنمایی کند، همچنان که موج خروشان و بی نظیر ملت ایران در سوک و عزم ادامه راه سردار را کار پلشت یک نابکار یا ناآگاه هرگز فرونمی نشاند.
به گفته دکتر اسماعیل رضوان، “فلسطین وایران ومحور مقاومت در سنگری واحد برای دفاع از کرامت امت قرار دارند و فلسطینیان به رابطه‌ای که با ایران دارند، افتخار می‌کنند” و اهمیت این سخن در فضای پر از تنش‌های قومی و مذهبی امروز که همه نیروهای شرور بر آن می دمند، پوشیده نیست. ثبات، آگاهی، وحدت، ایمان و حمایت از مقاومت، به گفته دوست گرانقدرم دکتر اسماعیل رضوان تنها راه آینده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید


+ دو = 7