حضور ثبات‌ساز منطقه‌ای

0
1071

حضور ثبات‌ساز منطقه‌ای

محسن پاک‌آیین

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات خود در روز ۱۹ دی، معنا و منطق حضور منطقه‌ای ایران را تقویت دوستان و طرفداران جمهوری اسلامی خواندند و گفتند: «حضور جمهوری اسلامی در منطقه، ثبات‌آفرین و موجب رفع بی‌ثباتی است.

همچنان که در سوریه و عراق این واقعیت را همه دیدند. بنابراین، این حضور، قطعی است و باید وجود داشته باشد و خواهد داشت.» ایشان همچنین با تأکید بر اینکه «آمریکا نفع خودش را، منافع خودش را در بی‌ثباتی منطقه در شرایط کنونی می‌داند»، اقرار یک کارشناس معروف اندیشکده آمریکایی اینترپرایز را شاهد این گفته خود دانستند.
«مایکل لدین» از نومحافظه‌کاران جمهوری‌خواه که سابقه مشاور در شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه آمریکا را دارد، در کتاب خود با عنوان «سیاست‌های ریاست‌جمهوری و مسیر جنگ دوم عراق» به نقش بی‌ثبات کننده آمریکا در غرب آسیا اعتراف کرده و می‌گوید: «ثبات، یک واژه بی‌ارزش آمریکایی و یک مفهوم گمراه‌کننده است. ما خواهان ثبات در ایران، عراق، سوریه، لبنان و حتی عربستان نیستیم. ما می‌خواهیم همه‌چیز تغییر کند مسئله اصلی این است که چگونه بی‌ثبات کنیم.»

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۳۹۱، آمریکا را مصمم کرد که به‌عنوان یک قدرت برتر، حضور خود در غرب آسیا را تقویت کند. تأمین امنیت رژیم صهیونیستی از طریق بی‌ثبات‌سازی کشورهای مسلمان منطقه، یکی از اهداف اساسی آمریکا از این سیاست بود. حادثه مشکوک یازده سپتامبر نیز حضور نظامی آمریکا در افغانستان را شکل داد و به دنبال آن، آمریکا به بهانه حمله عراق به کویت، حضور نظامی خود را در عراق را با مجوز سازمان ملل رسمیت بخشید.
درواقع پس از دهه ۹۰، آمریکا سعی کرد با جلوگیری از حضور مؤثر دیگر بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، منافع امنیتی و نظامی خود در غرب آسیا را تأمین کند. آمریکا در این مسیر بی‌ثبات‌سازی کشورهای سوریه و عراق را برای مسلط کردن اسراییل در منطقه دنبال کرد و تغییر مرزهای جغرافیایی از طریق تجزیه این کشورها را در دستورکار قرار داد. ایجاد جنگ‌های نیابتی با تجهیز گروه‌های تکفیری، اختلاف‌افکنی‌ میان مذاهب اسلامی و استفاده از بازیگران مرتجع منطقه‌ای همچون عربستان سعودی در جهت اهداف آمریکا رقم خورد.

در این میان، ظهور جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مهم‌ترین و پرنفوذترین قدرت منطقه‌ای یکی از موانع جدی برای تحقق اهداف آمریکا بود. ایران با مخالفت جدی با تغییر مرزهای جغرافیائی و تجزیه کشورهای عراق و سوریه به کمک کشورهای دوست خود شتافت و نه با حرف بلکه در عمل از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشورها حمایت کرد. نقش بی‌بدیل شهید سردار سلیمانی و شهدای مدافعین حرم، در این عرصه غیرقابل‌انکار است.
ایران به دعوت دولت‌های عراق و سوریه و به‌صورت مشروع و قانونی، در غرب آسیا حضور پیدا کرد و این حضور مشروع موجب شکست تروریسم و بخصوص گروه تکفیری داعش و کاهش حضور نامشروع کشورهای سلطه‌طلب ازجمله آمریکا شد.
حضور ایران ازآنجاکه باعث ثبات و امنیت کشورهای غرب آسیا شد، مورد رضایت این کشورها قرار گرفت و موجب ایجاد و تقویت “محور مقاومت” علیه استکبار و صهیونیسم و تضعیف نقش بی‌ثبات کننده آمریکا گردید.

محور مقاومت که از دستاوردهای حضور و نفوذ ایران در غرب آسیا بود،  مجموعه‌ای از کشورها و نهضت‌های ضد صهیونیسم، ازجمله لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و یمن را در برگرفت. محوری که در یک مبارزه مستمر با عوامل آمریکا و گروه‌های تروریستی، معادلات منطقه را دگرگون ساخت. مهم‌ترین اثر نفوذ مشروع ایران در غرب آسیا، تبدیل فلسطین به اولین مسئله جهان اسلام و تقویت روحیه مقاومت در مردم منطقه برای مقابله با رژیم صهیونیستی بود.
قدرت و توانمندی‌های ایران در منطقه، نه‌تنها باعث شد تا عراق و سوریه از دسایس استکبار درامان بمانند بلکه موجب گردید تا مردم کشورهای لبنان، یمن و افغانستان نیز باسیاست‌های پنهان آمریکا برای بی‌ثبات‌سازی کشورهای خود آشنا شده و درصدد مقاومت برآیند. ایران با تأکید بر حفظ تمامیت ارضی افغانستان و حمایت از ثبات و امنیت پایدار و تشکیل دولت ملی بر پایه آرای مردم در این کشور، روابط سازنده‌ای را بر اساس اشتراکات فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی با افغانستان ایجاد کرد.
امروز نه‌تنها کشورهای غرب آسیا بلکه کشورهای بزرگی همچون چین و روسیه، ایران را کشوری ثبات ساز در منطقه دانسته و موفقیت برنامه‌های خود در این منطقه را منوط به همکاری و مشارکت با ایران می‌دانند. آن‌ها معتقدند در آینده، غرب آسیا باوجود کشوری همچون ایران و اعضای محور مقاومت، قدرتمند، تأثیرگذار، تصمیم گیر و تصمیم‌ساز خواهد بود.

بیانات مقام معظم رهبری در سالروز قیام مردم قم در نوزده دی،‌ بیانگر این است که ایران به‌عنوان کشوری باثبات و قدرتمند می‌تواند و باید در ایجاد امنیت پایدار سیاسی – اقتصادی در غرب آسیا و بخصوص منطقه خلیج‌فارس و حوزه خزر، محور ثبات و امنیت باشد. این بیان نشانگر این است که حضور مقتدرانه و مشروع ایران در غرب آسیا، یاری‌دهنده به کشورهای دوست بوده و تقویت ثبات و امنیت این کشورها را مدنظر دارد.
امروز کشورهای مسلمان در غرب آسیا، از ظرفیت‌های لازم برای ایجاد امنیت و ثبات برخوردار هستند و آن دسته از کشورهایی که خود را به دامان کاخ سفید انداخته‌اند باید بدانند که آمریکا موجب امنیت و ثبات نخواهد شد و الگوی امنیت دسته‌جمعی با حضور کشورهای منطقه، هموارکننده مسیر دوستی و صلح و ثبات در منطقه خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید


5 − یک =