نقش مدیران جهادی در شکوفایی اقتصادی از منظر دکتر محمدرضا پور ابراهیمی (رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی)

0
1029

نقش مدیران جهادی در شکوفایی اقتصادی
از منظر دکتر محمدرضا پور ابراهیمی (رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی)

مقدمه:
سابقه ارتباط ما و آشنایی ما با شهید حاج قاسم به دوران دفاع مقدس مربوط می شود.  لشکر ثارالله در دوران دفاع مقدس یک لشکر موفق بود. ما واژه ای داشتیم تحت عنوان لشکر همیشه پیروز ثارالله.  معمولا کمتر موقیعتی پیش می‌آمد ماموریتی به لشکر ثارالله بدهند در دوران دفاع مقدس از عهده آن محدودیت برنیاید و یکی از دلایلش وجود فرماندهان دلیر و شجاع با رایکرد دو تفکر نگاه تذکر راهبردی در حوزه نظامی و نگاه تخصصی در جنگ فرماندهانی بود که همانند سردار عزیز بود.
من از سال 64 که تقریبا 15 سالم بود.  سال اول دبیرستان را به صورت عادی خواندم و سال دوم را به جبهه رفتم.  از سال 64 در عملیات ولفجر 8 من توفیق داشتم در لشکر ثارلله باشم.  لشکری که شهید حاج قاسم فرمانده بود. البته همون موقع تقریبا خانواده ها هم در جنگ بودند.  برادر من در جنگ بود.  خدارحمت کند همه شهدا و شهدای فرمانده لشکر ثارلله شهید حاج مجید زینعلی بود که فرمانده گردان بود. دوستان دوران دفاع مقدس در لشکر یادشان هست، چون ارتباط خانوادگی هم فراهم شده بود در کنار ایشان بودم به این دلیل خانوادشان هم در اهواز در مناطق جنگی مستقر بودند. و به هرحال در دوران دفاع مقدس در کنار این شهید بزرگوار بودیم. تا روز های آخر جنگ من در کنار ایشان بودم و بعد ایشان به فیض شهادت رسیدند.
یک ارتباط بیشتری هم در حوزه فرماندهان با سردار شهید حاج قاسم به واسطه سردار شهید حاج مجید زینعلی بود.  بنابراین این خصلت در دوران دفاع مقدس فراهم شده بود که ما بتوانیم یک مقدار از ویژگی های شخصیتی سردار عزیز به بشناسیم یا به عبارتی آشنا بشویم . در آن دوران سن و سال ها و شرایط دوران دفاع مقدس به شکلی بود که عمدتا نگاه ها برگرفته از فرماندهی بود که شجاعت را بیشترین ویژگی شهید حاج قاسم می‌دانستیم.

شجاعت، ویژگی بارز شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس
در لشکر وقتی صحبت می‌شد یکی از ویژگی های سردار سلیمانی را شجاعت می‌گفتند. به عبارتی در حد بسیار عالی که اثرش در این بود خاطراتی که در آن دوران بین بچه های گردان ها و بین بچه های جنگ مطرح می‌شد این بود که سردار شهید حاج قاسم میتواند برود دل خاک عراق و تجهیزات نظامی بردارد و بیاورد.
چون در بسیاری این اتفاق افتاده بود که شهید حاج قاسم به خاک عراق برود و تجهیزات و تانک با خودش آورده بود اینجا و نام و واژه خاصی از شهید حاج قاسم یاد می‌شد. فرمانده شجاع و دلیری بود که تمام وجودش امام(ره) و انقلاب بود.

کسب رضایت امام (ره)، ویژگی دیگر شهید سلیمانی
یکی از ویژگی های شهید حاج قاسم این بود که هر وقت ما عملیاتی داشتیم نیروها وگردان ها جمع می‌شدند ؛ یکی از جملاتی که شهید حاج قاسم در تمامی سخنرانی‌هاش در جمع فرماندهان و گردان ها قبل از عملیات مطرح میکردند این بود که ما باید این عملیات را طوری بجنگیم که دل امام خوشحال باشد یعنی رضایت امام(ره). یکی از ویژگی های شهید حاج قاسم این بوده ما باید خنده را روی لب های امام(ره) بیاوریم.
عملیات کربلا 1 قرار بود در منطقه ی مهران عملیات انجام شود و عراقی‌ها آمده بودند مهران را گرفته بودند وقتی قرار بود ما اقداماتی در جنوب انجام دهیم که عملیات به تاخیر افتاد. حضرت امام دستور داد که باید مهران آزاد شود این دستورات حضرت امام بود در سال 1365 در بحث آزاد سازی مهران یک فضای خاصی در منطقه ایجاد کرده بود. عراقی ها به خودشان اجازه دادند مهران را بگیرند و مهران شهر خیلی کوچکی بود و اسم مهران یک شرایط خاص ایجاد کرده بود و چون امام(ره) دستور داده بودند اینکار باید انجام می‌شد.

استفاده از نیروهای انقلابی در اقتصاد
ویژگی و نگاه شهید حاج قاسم به جنگ و ولایت پذیری مطرح شد. این دوران دفاع مقدس حوزه مباحث اقتصادی نیست و من میخواهم وارد بحث های اصلی شویم.  مقدمه‌ای گفتم برای اینکه شناخت ما و ارتباط ما با سردار عزیزمان به دوران دفاع مقدس برمیگردد.  بعد از دوران دفاع مقدس ما دنبال تحصیل رفتیم و خیلی کرمان نبودم.
یکی از نکاتی که سردارسلیمانی عزیز از نظر اقتصادی داشتند چه در دوران دفاع مقدس چه بعد از دفاع مقدس، استفاده از ظرفیت های نیروی انقلاب بود. یعنی به جرأت می‌توانم بگویم در استان کرمان هروقت حاج قاسم میگفتند که میخواهیم جلسه بگذاریم تمام بچه های جبهه و جنگ با تمام علاقه سیاسی و نیروهای انقلاب جمع می‌شدند ؛ استفاده از همه ظرفیت ها برای پیگیری امور کشور.
حاج قاسم دنبال جریان سیاسی نبودند و حضرت آقا بارها به این نکته اشاره کرده که فلان موضوع با رویکرد حاج قاسم ارتباطی نداشته است. بنابراین این ظرفیتها تبدیل به مجموعه ای از امکاناتی که کمک میکرد سردار سلیمانی برای اینکه بتواند موفق باشد و در حوزه تصمیم گیری بتواند ورود پیدا کند و اتفاقاتی رخ دهد و برای کشور رقم بزند را به کار میگرفت.
به عنوان مثال عرض میکنم در جریان موضوعات استانی خیلی جاها در تفاوت نگاه فکری و اجرایی تفاوت‌هایی رقم میخورد و طبیعتا الان هم وجود دارد. اما یک جاهایی میدیدیم سردار به بحث های اجرایی و برای کمک به ماموریت‌های خودشان ورود میکردند به ویژه در سال های اخیر در ماموریت‌های خارجی ظرفیت های مختلفی به کار میگرفتند.
خیلی جاها متوجه می‌شدم که این ظرفیت ها چگونه کنار حاج قاسم قرار میگرفت برای اینکه بتواند موفقیت‌های خود را عملی کند و یک بخشی که نقش حمایتی در موفقیت های سردار در خارج از کشور بود یک مجموعه حمل و نقل بود. از نظر جایگاه سیاسی مجموعه حمل و نقل در جایگاه خاص خودش قرار میگرفت. مثلا درباره همین مجموعه‌ای که همکاری میکرد حاج قاسم دوسه بار راجع به آن با من صحبت کرد. که شما موضوعات را با این مجموعه مطرح بکنید اینها همراه و آماده کمک به ما هستند.  اگر این کمکها  نشود حمایت ها با چالش مواجه خواهد شد.

بهره‌گیری از ظرفیت های داخلی برای حل مشکلات اقتصادی
نگاه حاج قاسم مبنی بر این بود که امکان انجام فعالیت های اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت های داخلی برای حل مشکلات اقتصادی وجود دارد. من چند بار در خصوص موضوعات اقتصادی حتی یکی دو جلسه تعدادی از اعضای کمیسیون هماهنگ شده بود برای جلساتی که ما با حاج قاسم بودیم یکی از صحبت هایی که همیشه در جلسات داخلی مطرح می‌شد که سال ها داریم به کشورهای منطقه کمک میکنیم و مشکلشان حل شده ما چه استفاده ای از این ظرفیت ها میکنیم.
خب من تصورم این بود حاج قاسم نگاهش به حوزه موضوعات منطقه مسائل امنیتی نظامی و سیاسی است. و در بحث اقتصادی ایشان خیلی ورود نمی‌کند تصورم این بود وقتی با ایشان از نزدیک یکی دو جلسه دیدار کردیم و صحبت کردیم.

استفاده از ظرفیت‌ کشورهای منطقه برای حل مشکلات اقتصادی
الان بحث این بود که کمک به کشورهای منطقه و این اتفاقات که رقم خورده امروز کل منطقه با حمایت جمهوری اسلامی ایران و حضور سردار تغییر پیدا کرده و الان کشورهای منطقه با چه ظرفیتی می ‌تواند به ما کمک کند. به هرحال در این تحریم اقتصادی کشورهای منطقه و ظرفیت های بخش اقتصادی باید تبدیل به ظرفیت هایی به بخش عملیاتی شود و در بخش اجرایی بتواند هم به ما و هم به خودشان کمک کند.
مواردی که مربوط به حوزه نقل و انتقالات مالی است. مثلا در بحث تحریم ها می توانیم از ظرفیت کشورهای منطقه استفاده کنیم. گفت من صددرصد موافقم و در بحث فروش نفت یکی از حلقه های اتصالی که با محوریت حاج قاسم در بحث مواجهه با تحریم های اقتصادی آمریکا در دستور کار قرارگرفته بود استفاده از فروش نفت بود.
من یک روز در جلسه که در جریان تمام این موضوعات بودم مثلا در کرمان با حاج قاسم برحسب موضوعات در این بحث ها ورود میکردیم و مطرح میفرمودند که این آمادگی در اینجا وجود دارد و اگر ما بتوانیم از این نفت نه تنها تامین کالاهای اساسی بلکه تامین سایر موارد مورد نیاز در داخل کشور را تامین کنیم.
بارها میگفتند در حوزه نفت می تواند این اتفاق رقم بخورد و یک ذهن اقتصادی کامل برای این منطقه داشتند و میدانستند که مثلا شمال عراق چه امکاناتی دارد و در آنجا چه کاری می توانیم انجام دهیم و این که چطور می‌توان از بنادر کشورهای منطقه استفاده کرد. نقشه راه حاج قاسم نقشه جامع و کاملی بود و در حوزه اقتصاد هم کامل برنامه ریزی شده بود.

عقبه اقتصادی ظرفیت های منطقه ای
در محور اقتصاد اعتقاد خود حاج قاسم این بود اگر جایی میخواهیم بجنگیم باید اقتصادی هم موفق باشیم و تعاملاتمان را تقویت کنیم. این عقبه اقتصادی ظرفیت های منطقه ای است. که اگر آن رویکرد اتفاق می‌افتاد الان با بخشی از این مشکلات مواجه نبودیم. چه در بخش تجارت کالا چه در سایر بخش ها. خیلی از مشکلات اقتصادی که الان درگیرش هستیم.
این هم یکی از موضوعات مختلفی بود که در جلسه های مختلف وقتی ما بحث میکردیم نگاه سردار به این موضوعات در کنار ماموریت‌هایی که در اولویت ایشان به عنوان یک سازمان خاص در بخش امنیت خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران در سپاه قدس داشتند.

رونق اقتصادی در استان ها
این‌ها را  به عنوان واقعیت ها میدانیم در بحث های استانی هم باز دوباره همین موضوع بود. یعنی وقتی با حاج قاسم صحبت میکردیم اولین صحبتی که در استان مطرح میکرد که چه کارهایی می‌شود در حوزه اقتصاد استان انجام داد. تاکید این بود که مجموعه را تقویت کنیم. از دل طرح های توسعه ای شرکت های کوچک مطرح بشوند. وقتی جایی حس میکردم مشکلاتی داریم یا موضوعاتی در استان حداقل در سال هایی که بنده مسولیت اجرایی داشتم چون قبل از مسولیت نمایندگی، من در حوزه معاونت اقتصادی استان کار میکردم زمانی که آقای سردار بعد از حاج قاسم فرمانده لشکر ثارالله شدند و بعد هم استاندار کرمان شدند. در همین موقع یا در شرایط دیگری هم تقریبا نگاه ایشان به وضعیت های اقتصادی همزمان با ماموریت‌های که اولیت های ایشان بود .
در بحث های اقتصادی و در حوزه های مرتبط از نزدیک شاهد بودیم. در دوران نمایندگی مجلس هم باز هیمن‌طور و خیلی از اقدامات در این حوزه ها را رصد و پیگیری میکردند. یکی از این ماموریت‌هایی که باز این سال های اخیر به بنده و ایشان محول کردند. این بود که ما در حوزه استانی بتوانیم ظرفیت ها را تجمیع کنیم. ایشان علاقه خاصی هم به استان داشتند ، و ارتباطات هم مستمر بود و نمی‌شد که یک ماه با بچه های جنگ صحبت نکند. شرایط استان را هم با نگاه ویژه‌ای پیگیری می‌کردند. خب وضعیت استان کرمان وضعیت مطلوبی نیست. البته کرمان 2 مجموعه دارد . شمال و جنوب استان! حالا استان متوسط شاخص های توسعه اش تقریبا از حد متوسط بالاتر است و مطلوب. و جنوب استان وضعیت نامطلوبی دارد.
یک جلساتی را ما در دفتر ایشان در سپاه قدس میرفتیم .  یک جلسه‌ای هم در آنجا برگزار گردید وگفتند در این جلسه مسئولین استانی هم دعوت کردیم .  من یک پیش گزارش قبلا به سردار داده بودم که این ظرفیت ها این است و شرایط به این شکل هست و طبیعتا در حوزه تصمیم‌گیری اگر اینها بیایند سه چهار کار مهم میتوانیم انجام دهیم .
همه به احترام سردار پای کار بودند .  یک تعداد چون که اصلا از بچه های جنگ بودند و خودشان مسئولیت داشتند. چندین بار حاج قاسم در جلسات متعدد به من گفتند به دوستان کمک کنید و اینها بچه های جنگ بودند و ضمن اینکه آنها که غیر جنگ بودند ارادت داشتند. جلساتی که تشکیل می‌شد عمدتا اینها بود دو سه محور کاری مدنظر قرار میگرفت. حاج قاسم آمده در بخش مجموعه قرارگاه اقتصادی و فرهنگی استان کرمان ایشان ورود کرده و به ما دستور دادند که این جلسات را تشکیل دهیم برنامه ریزی کنیم و اتفاقاتی رقم بزنیم.

تشکیل قرارگاه فرهنگی و اقتصادی
مثلا یکی از دغدغه‌های حاج قاسم این بود ما الان در استان به دلیل آسیب ها و مشکلات فرهنگی مسائل دیگری داریم . باید یک قرار‌گاه داشته باشیم که مرکز تصمیم گیری باشد و مسئولیت این قرارگاه هم به عهده نماینده ولی فقیه در استان باید باشد که بتواند باهم به صورت کاملا سیستمی و کاملا متعارف ارتباط داشته باشیم و کار انجام دهیم که خب همچین اتفاقی رقم خورد و ما برای اولین بار با محوریت خود ایشان و با پیشنهاد خود ایشان اولین بار در کشور قرار گاه فرهنگی که الان نامش را هم تغییر دادیم به نام قرار گاه فرهنگی حاج قاسم سلیمانی در کرمان تاسیس شد که چند نفر خودشان تعیین کردند.
البته تشکیل این قرارگاه فرهنگی گام قبلی آن تشکیل قرارگاه اقتصادی بود .  سال گذشته تقریبا همین ایام با سردار عزیز جلسه پیرامون این موضوعات داشتیم  خب ایشان هم رصد میکرد هم پیگیری میکرد. ایشان با من تماس میگرفت که این موضوعات در حوزه اقتصادی به کجا رسیده پس من اگر بخواهم عرایضم را جمع بندی کنم، نگاه ما به موضوعات در بحث های اقتصادی یک نگاهی است که از حاج قاسم داریم و آن نگاه جامع هست .
نگاه جامعی که اگر ماموریت‌هایی که در حوزه نظامی و امنیتی پیگیری میکند بدون عقبه کار اقتصادی نمی بیند یعنی باید آنجا هم در کنار این ماموریت ها یک نگاه فراگیر باشد .  نگاهم به این است که همزمان با اجرای ماموریت ها در حوزه های مختلف باید در حوزه اقتصادی هم کمک کند نگاه ایشان اتخاذ تصمیم‌گیری ایشان استفاده از همه ظرفیت های اقتصادی از گراه‌ها و طیف‌های مختلف برای راهبرد های اصلی نظام و مسیری که می تواند به انقلاب و نظام کمک کند بود.  نگاه ایشان در حوزه ملی و استانی هم زمان با موضوع تحریم نفت بود .  تیم تشکیل میدهد و افراد را مشخص میکند برای حوزه اقتصادی کلانی کشور همزمان قرارگاه اقتصادی در استان را در دستور کار قرار میدهد .  مثلا می‌گوید آنجا باید این مجموعه ها تشکیل شود .  همزمان با کارهای کلانی که در حوزه ماموریت‌های اقتصادی کشور در دستور کار قرار میدهد موضوع طرح های توسعه ای در منطقه را هم مبنا قرار میدهد البته این به این مفهوم نیست که در جاهای دیگر مبنای ایشان نباشد خیلی جاها من اطلاع دارم ایشان حضور پیدا کرده‌اند. 

ما داشتیم مواردی را به ما مراجعه کرد که سردار با یک جمعی در استان لرستان دیدار داشته است.  در خوزستان در همان سیلی که ۲ سال قبل آمده بود خب یک ماموریت‌هایی در حوزه اقتصادی آنجا هم‌شکل گرفته بود. آنجا هم‌حتی به ما مراجعه میکردند میگفتند آقا آنجا سردار آمده گفته ما کمک میکنیم و اتفاقاتی را رقم میزنیم. یعنی صرفا استان کرمان نبود که در آنجا دست به اقداماتی می‌زدیم حالا استان کرمان خاص تر به دلیل جایگاه حضور ایشان و علاقه ای که به این سرزمین و آب خاک دارند و ما افتخار میکنیم که حاج قاسم از آب و خاک منطقه ماست و از استان و شهرماست و برای ما باعث افتخار می‌باشد که این را در دنیا و در کشور مطرح کنیم و حالا ایشان با یک نگاه خاص به منطقه نگاه میکردند.
بنابراین این موضوعات محور های مهمی بود که ما در در تعامل و در رفتار های حاج قاسم و بارها و بارها در جلسات و حوزه های مختلف مشاهده میکردیم که بتواند در بخش های جامعه و کل مسیر حرکت در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گیرد،  ذهن ایشان همزمان  با ماموریت‌هایی که در حوزه نظامی داشت و در حوزه اقتصادی الحمدالله این چیزی که ما دیدیم  ذهن خلاق و موثر و کاملا با مطالعه  بود.

نگاه تخصصی و با مطالعه شهید سلیمانی
حاج قاسم بسیار با مطالعه بود.  بشدت در موضوعات مختلف نگاه تخصصی میکرد.  یعنی اگر صحبت می‌شد من یادم هست که ایشان به من میگفت در حوزه معادن این کار‌ها را می‌شود در کشورهای منطقه کرد. دقیقا ریز اطلاعات کار اقتصادی در کشورهای منطقه را هم ایشان در دست داشت و یا روش دور زدن فلان تحریم را بررسی می‌کرد.
یعنی با یک نگاه جامع به حوزه بخش اقتصادی که مثلا یک وزیر اقتصاد باید انقدر دقیق باشد در حوزه عراق مثلا صحبت میکردیم میگفت اینجا این اتفاقات را ما میتوانیم هماهنگ کنیم و این کار را انجام داد. این رویکرد آنجا جواب نمی‌دهد این موضوع هماهنگی مبادلات بانکی در اینجا به این روش قابل انجام می‌باشد یعنی یک ذهن خلاق و کاملا مشرف بر اطلاعات اقتصادی منطقه این برای ما خیلی جالب بود و وقتی من بخشی از این ها را در جلسه کمیسیون با اعضا مطرح میکردم برای همکاران ما هم خیلی جالب بود.
چون تصور بعضی از حاج قاسم این است که ایشان یک سردار نظامی است و تصور این است و اگر مثلا میگفتیم تولید ناخالص ملی کشورمان چقدر می‌باشد. ظرفیت های اقتصادی ما چیست؟ ظرفیت کشور ما چیست؟ میگفتند اینها اصلا به ما ربطی ندارد من باید کار نظامی کنم در صورتی که این نبود. یعنی دقیقا برعکس بود.
اشرافی که حاج قاسم در بخش اقتصادی داشت من فکر میکنم کمتر از اشراف  در حوزه نظامی نبود . دلیلش این بود که ایشان با توجه به همین اشراف اطلاعاتی خوب می‌توانست کار بکند یعنی نقاط قوت و ضعف را به خوبی میتوانست شناسایی کند تصمیم‌گیری بکند. این قوت و ضعف را به راحتی در حوزه عملیات میدانی میتوانست شناسایی کند چون شناخت از نقاط قوت و ضعف ها و فرصت ها و تهدید ها میتوانست کمک زیادی کند.
لذا این ویژگی ها و شاخصه ها و مولفه هایی که بارها در نشست ها در جلسات، در پیگیری ها در دستوراتی که ایشان به ما میداد، کاملا واضح و مشخص بود از این جهت امروز اگر ما بخواهیم این مسیر را استمرار دهیم باید انسان های جام الاظراف تربیت کنیم اگر خروجی این جلسات و نشست های شما تدوین شود باید به سمتی که سردار سلیمانی قصد داشت برود و باید همت ما در انقلاب این باشد که سردارهایی، سردار سلیمانی هایی تربیت کنیم که این ها بتوانند پا به این عرصه بگذارند .
این اتفاق زمانی رقم می‌خورد که بدانیم ابعاد وجودی حاج قاسم چه چیز‌هایی هست بنابراین وقتی به آن ها برسیم میتوانیم مسیر حرکت را در راستای آن تعریف بکنیم و طبیعتا امروز اشاراتی به حوزه رابط اقتصادی داشتیم ، ولی همه اینها به کنار آن شخصیت فردی حاج قاسم آن ویژگی های حاج قاسم که به نظرم اخلاص حاج قاسم بر همه چی غلبه می‌کند تقوا و ذوق حاج قاسم و جسارت و خاکی بودن حاج قاسم  بی‌نظیر بود.

هیئتی بودن شهید سلیمانی
در حسینه حاج قاسم در کرمان هر سال مراسم فاطمیه برگزار میشود.  همه بچه ها میرفتیم و میدیدیم و کمک میکردیم . بعد شهادت سردار، خواهر‌زاده من تعریف میکرد میگفت ما در منزل بودیم زنگ خونه خورد بعد آقای حسن سعدی که قبلا مسئول مدیرکل بنیادشهید بودند ایشان معمولا در بحث خانواده شهدا  با حاج قاسم ارتباط نزدیکی داشتند‌. دیدیم آقای حسن سعدی گفت حاج قاسم پشت در هستتند و ما تعجب کردیم با همین لباس معمولی آمدند و گفتند من می‌خواهم  به خانه بچه‌های شهید سر بزنم. و اصلا بدون هیچ هماهنگی آمدند نشستند یک چایی خوردند احوال بچه هارا پرسید که مشکل و کاری ندارید.
می خواهم بگویم یک فرمانده آنقدر متواضع است با آن لباس معمولی از خانه خودش که ۵۰ متر آن طرف تر میگوید یک بچه شهید اینجاست و باید برم به او سر بزنم و احوالش را بپرسم و می رود این ارتباط و ویژگی های حاج قاسم بوده که وی را به این جایگاه رسانده حالا هر چی از شهادتش می‌گذرد ما ابعاد وجودش را بیشتر می‌شناسیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید


− 2 = یک